کاهش چشمگیر سیلابهای ویرانگر در خراسان رضوی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از کاهش چشمگیر سیلابهای ویرانگر در استان که با عملیات آبخیزداری امکان پذیر است خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ محمود پوراکبر معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: با توجه به شرایط وتوپوگرافی خراسان رضوی و وقوع سیلابهای مخرب در طول سال و وارد نمودن خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به تاسیسات شهری ، روستایی ، اراضی کشاورزی می توان با جرای عملیات ابخیزداری وآبخوانداری خسارت سیل را تا 40 - 60 درصد کاهش داد.

وی هدف از ایجاد عملیات آبخیزداری را در حوزه های آبخیز استان ، کاهش فرسایش خاک ، کنترل سیلاب ، حفاظت از خاک ، تنظیم رژیم جریان ها و جلوگیری از ورود رسوبات به داخل مخازن سدها ، تامین آب مداوم در پایین دست ، کاهش اثرات خشکسالی و کم آبی و نهایتا تثبیت اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها برشمرد و افزود: این عملیات شامل مکانیکی (بند خاکی ، سنگ ملاتی ، چک دم های مختلف در مقاطع رودخانه ها ومسیل ها، بانکت بندی ، تراس بندی ) وعملیات بیولوژیکی (مانند درختکاری ، نهالکاری ، بذرپاشی، قرق مراتع ) میباشد .

وی ادامه داد اگر در حوزه آبخیز که مطالعات ان به انجام رسیده عملیات آبخیزداری اجرا گردد به طور محسوسی خسارات سیل را کاهش داده و نفوذ تدریجی آب را در سفره های زیر زمینی میسر می سازد.

پوراکبر یادآور شد عملیات آبخیزداری وآبخوانداری میتواند از وقوع سیلابهای مخرب پیشگیری کرده و تخریب ناشی از سیل را به حداقل ممکن برساند به طوریکه در پایین دست مکانهایی که پروژه های آبخیزداری اجرا شده ضمن کمک به تقویت و پایداری منابع آبی ، دبی قنوات و چشمه ها به طور متوسط بین یک و نیم تا سه برابر افزایش می یابد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اضافه کرد در سال گذشته (1400 ) بالغ بر 66 پروژ آبخیزداری اجرا گردیده که حدود 887 هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha