شناسایی حدود ۲۳ هزار مبتلا به ایدز در کشور

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر هیچ واکسن قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر پیش بینی می‌شود که حدود ۵۳ هزار نفر به HIV مثبت در کشور مبتلا باشند که از این تعداد در حدود ۲۳ هزار مبتلا شناسایی شده است و بیش از ۹۰ درصد از این افراد تحت درمان دارویی هستند.

به گفته وی افرادی که در حال انجام درمان دارویی هستند با مراقبت بیشتر طول عمر طبیعی پیدا می‌کنند و انتقال به دیگران نیزکم‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ واکسن قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما داروهای مورد استفاده باعث شده تا حجم و بار ویروس کاهش پیدا کند.

عرشی ادامه داد: در حال حاضر دارو و درمان برای این بیماران در مراکز بهداشتی به صورت رایگان ارائه می‌شود. تعدادی از داروهای بیماران مبتلا به ایدز تولید داخل و برخی دیگر وارداتی است و هیچ مشکلی از نظر کمبود دارو در کشور وجود ندارد.

او افزود: اگرچه ۸۱ درصد کل موارد مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده است و از کل موارد شناسایی‌شده در شش ماهه اول امسال، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

عرشی یادآور شد: راه احتمالی انتقال در ۱۴.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha