توت ها در تقویت عملکرد مغز افراد مسن موثرند

تحقیقات جدید نشان می دهد که خوردن بیشتر انواع توت ها و نوشیدن چای ممکن است روند زوال ذهنی را با افزایش سن کُند نماید.

به گزارش خبرگزاری سلامت از قم به نقل از مدیسن نت، در مطالعه‌ای که روی بیش از ۹۰۰ بزرگسال انجام شد، محققان دریافتند برخی مواد غذایی که حاوی فلاونول های آنتی اکسیدانی هستند فواید مغزی را برای افراد مسن به ارمغان می‌آورند. فلاونول ها در میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، سبزیجات برگ سبز، و چای یافت می‌شوند.

دکتر «توماس هالند»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، گفت: «برای مثال، افرادی که روزانه یک وعده سبزیجات برگدار سبز می‌خورند، سرعت زوال شناختی شأن در مقایسه با افرادی که هیچ غذایی حاوی فلاونول نمی‌خورند، حدود ۳۲ درصد کمتر است.»

وی گفت: «فلاونول ها هم خاصیت ضد التهابی و هم آنتی اکسیدانی دارند. این مواد غذایی که حاوی فلاونول هستند رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند و مانع از آسیب سلولی در مغز و همچنین سایر اندام‌ها مانند قلب و سیستم عروقی، کلیه‌ها، کبد و … می‌شوند.»

هالند علاقه‌ای به دریافت فلاونول از طریق مکمل‌ها ندارد. او معتقد است بهترین راه برای ذخیره فلاونول ها از طریق رژیم غذایی است.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۹۶۱ بزرگسال با میانگین سنی ۸۱ سال را که زوال عقل نداشتند، جمع‌آوری کردند. به طور متوسط طی هفت سال، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های سالانه رژیم غذایی خود را تکمیل کردند و تست‌های شناختی و حافظه را انجام دادند. این آزمون‌ها شامل به خاطر سپردن لیست کلمات، یادآوری اعداد و قرار دادن آنها به ترتیب صحیح بود.

محققان دریافتند افرادی که بیشترین میزان فلاونول را مصرف می‌کنند، حدود ۱۵ میلی‌گرم در روز (معادل حدود ۱ فنجان سبزی برگ‌دار تیره)، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان فلاونول‌ها را در روز مصرف می‌کنند، کاهش حافظه آهسته‌تری داشتند.

به گفته محققان، غذاهایی که بیشتر در کاهش زوال ذهنی نقش داشتند عبارتند از کلم پیچ، لوبیا، چای، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب، چای، پرتقال، گلابی، روغن زیتون و سس گوجه فرنگی.

هالند می‌گوید: «فلاونول ها به تنهایی نمی‌توانند از زوال ذهنی جلوگیری کنند. بهترین راه برای حفظ سلامت جسمی و روانی شامل یک سبک زندگی سالم همراه با رژیم غذایی متنوع از میوه‌ها و سبزیجات، فعالیت بدنی و تمرینات شناختی است؛ هر روز خود را با یادگیری چیزهای جدید به چالش بکشید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha