عوامل محیطی وژنتیکی در ابتلا به سرطان نقش‌آفرین هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عوامل محیطی، ژنتیکی، استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، افزایش وزن، بی‌تحرکی و نوع سبک زندگی در ابتلا به سرطان نقش‌آفرین هستند و از این موارد به عنوان عوامل سرطان‌زا نام برده می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت دکتر سیدامیر آل‌داوود، اظهار کرد: امروزه شایع‌ترین علل مرگ و میر دنیا در بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان بوده و در ایران هم شاهد افزایش روزافزون این بیماری‌ها هستیم و باید برای کاهش آمار مرگ و میرهای ناشی از این بیماری‌ها ، ابتدا به درستی آنها را بشناسیم و با تشخیص درست و به‌موقع، درمان به‌هنگام و اثربخش را داشته باشیم.

متخصص پرتو درمانی و سرطان شناسی با بیان اینکه باید عوامل خطر بیماری سرطان و علائم اولیه آن به درستی شناسایی شود تا در جهت انجام اقدامات درمانی اثربخش گام برداشته شود تصریح کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران شامل سرطان‌های پستان، معده، روده بزرگ، ریه، مثانه و پروستات بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر روند افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ را شاهد هستیم که عمده آن ناشی از تغذیه نامناسب بوده است، خاطرنشان کرد: هر کدام از سرطان‌ها اگر به‌موقع و به درستی تشخیص داده نشوند ممکن است مشکل‌زا باشند، متأسفانه موارد زیادی دیدیم که فرد به دلیل مراجعه دیرهنگام با وضعیت بدتری مواجه شده و بیمار در زمانی مراجعه کرده که بیماری پیشرفت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر علائم خطر در فرد بروز پیدا کرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود و تجربه نشان داده که مراجعه‌به‌هنگام در تشخیص درست و درمان موفق اثربخش بوده است، گفت: میزان شیوع سرطان‌ها با بالارفتن سن افزایش می‌یابد، اما میزان همه‌گیری آن در جوامع مختلف متفاوت است.

متخصص پرتو درمانی و سرطان شناسی با ذکر این نکته که عوامل محیطی، ژنتیکی، استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، افزایش وزن، بی‌تحرکی و نوع سبک زندگی در ابتلا به سرطان نقش‌آفرین هستند و از این موارد به عنوان عوامل سرطان‌زا نام برده می‌شود، تأکید کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از مبتلایان به سرطان مصرف کننده دخانیات بودند و با وجود هشدارهای بسیار شاهد افزایش میزان و همچنین کاهش سن مصرف دخانیات هستیم و در کنار آن باید به تغذیه ناسالم، کم تحرکی و بی تحرکی و چاقی و اضافه وزن اشاره کرد که مورد آخر در کودکان و نوجوانان در حال افزایش بوده که بسیار نگران کننده است.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که هرچه قدر روی موضوع پیشگیری سرمایه‌گذاری شود، چند برابر آن در حفظ سلامت و دوری از انواع بیماری‌ها از جمله سرطان سود می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha