صدور گواهی سلامت فنی برای ۱۰۰ هزار خودرو در شیراز

۳۰ هزار خودرو از دریافت گواهینامه سلامت فنی بازماندند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری شیراز گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۳۰ هزار و ۸۹۰ خودرو برای دریافت گواهی معاینه فنی به مرکز معاینه فنی در شیراز مراجعه کرده اند.
باباخانی با بیان این که از این تعداد ۳۰ هزار خودرو به دلیل نداشتن شرایط لازم، تاییدیه نگرفته اند افزود: بر اساس قانون هوای پاک، خودروهایی که ۴ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد باید هرسال معاینه فنی داشته باشند.
وی گفت: برای خودروهای عمومی با عمر کمتر از ۱۰ سال، هر ۶ ماه و با عمر بیش از ۱۰ سال، هر ۳ ماه باید معاینه فنی گرفته شود.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری شیراز ادامه داد: نرخ معاینه فنی خودروهای بنزینی ۴۷ هزار تومان است که در صورت نگرفتن تاییدیه، راننده موظف است تا ۱۴ روز مشکل را برطرف و به همان مرکز قبلی مراجعه کند.
باباخانی با بیان این که در این مدت مرکز دیگری خودرو را از لحاظ فنی بررسی نمی‌کند افزود: به ازای هر بار مراجعه مجدد تا قبل از ۱۴ روز، ۱۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود.
وی گفت: بیشترین مشکل خودروهایی که در تست معاینه فنی رد می‌شوند، نداشتن شرایط حفظ محیط زیست است که ۱۵ هزار و ۹۲۸ خودرو امسال به این دلیل در تست معاینه فنی رد شده اند.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری شیراز ادامه داد: در معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز، ابتدا بخش گازسوز بررسی و در صورت گرفتن تاییدیه، بخش بنزین تست می‌شود که از ابتدای امسال تا کنون ۱۵ هزار خودرو دوگانه سوز با ۱۸ هزار مخزن به صورت چشمی بازدید شده است.
باباخانی با بیان این که مخزن گاز خودروهای دوگانه سوزی که ۶ سال از تاریخ ساخت آن‌ها گذشته باشد باید گواهی سلامت مخزن بگیرند افزود: این گواهی ۶ سال اعتبار دارد، اما اگر تاریخ انقضای مخزن برسد، گواهینامه بی اعتبار می‌شود.
وی گفت: هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و تست هر مخزن گاز ۱۵ هزار تومان است.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری شیراز ادامه داد: در مراکز معاینه فنی، با خودروهایی که به صورت دستی و در بازار دوگانه سوز شده اند، مانند خودروهای بنزینی برخورد می‌شود یعنی تاییدیه بخش گازسوز به آن‌ها داده نمی‌شود.
باباخانی افزود: افرادی که خودروی گازسوز شده دستی دارند می‌توانند با مراجعه به پلیس راهور، درخواست تعویض کارت خودروی یگانه سوز به دوگانه سوز ارائه دهند.
وی گفت: به خودروهای دوگانه سوز با سوخت ال پی جی، معاینه فنی تعلق نمی‌گیرد.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری شیراز افزود: نیسان‌های با سوخت گازوییل برای گرفتن معاینه فنی به ۳ مرکز ویژه این خودروها در شیراز مراجعه کنند که هزینه آن ۴۷ هزار تومان است.
به گفته باباخانی ۶ مرکز معاینه فنی در شیراز وجود دارد که از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۶ بعد از ظهر خدمات ارائه می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha