یک سوم مدارس کشور  تا پایان سال تحصیلی به مدارس دوستدار محیط زیست تبدیل می‌شود

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت : طبق تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست و تعامل و برنامه ریزی استان ها امیدواریم  تا پایان سال تحصیلی حداقل یک سوم  مدارس را به مدارس دوستدار محیط زیست تبدیل کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ، اعظم گودرزی در حاشیه افتتاحیه اولین مدرسه محیط زیستی استان در جمع خبرنگاران استان زنجان در خصوص مدارس محیط زیستی اظهارکرد: باتوجه به مشکل محیط زیستی که در همه جهان دامنگیر شده است و کشور ما هم متاسفانه مشکلات محیط زیستی آب هوا خاک وجود دارد به همین دلیل لازم است که آحاد جامعه از جمله دانش آموزان و فرهنگیان آموزش‌های لازم را در خصوص حفظ طبیعت و محیط زیست دریافت کنند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش دوره های ضمن خدمت آموزش محیط زیست را برای فرهنگیان بویژه مراقبین سلامت و رابطین سلامت و افراد فعال در حوزه سلامت تعریف کرده است که آموزش‌های لازم را با کمک سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت کنند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در استان زنجان ۲۰ مدرسه به عنوان مدرسه دوستدار محیط زیست تعریف شده است بیان کرد: امروز خوشبختانه توانستیم با حضور در یک مدرسه فعالیت ها را با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست استان و اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان آغاز کنیم.

گودرزی بیان کرد : در این مدارس دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای دانش آموز آموزش‌های لازم از جمله تفکیک زباله های خشک و تر و آموزش‌های مصرف بهینه انرژی مثل مصرف درست آب و برق و سایر موارد انرژی را آموزش می بینند تا بتوانند گامی در جهت حفظ محیط زیست بردارند.

وی اظهار داشت: همچنین فرهنگ حفظ محیط زیست از طریق دانش آموزان و سفیران سلامت که به عنوان دوستدار محیط زیست و محیط یار طبیعت هستند ترویج و این آموزش‌ها را به دوستان همسالان و خانواده انتقال می‌دهند تا بتوانیم در جامعه گامی جهت ارتقای سلامت دانش آموزان برداریم .

این مسئول با اشاره به تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد : طبق این تفاهم نامه قرار است فعالیت‌های محیط زیستی در مدارس ادامه دار باشد و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها با سازمان‌ محیط زیست استان در تعامل و برنامه ریزی کنند و اعلام آمادگی کنند که ما بتوانیم این مدارس را بیشتر کنیم که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی حداقل یک سوم مدارس را به مدارس دوستدار محیط زیست تبدیل کنیم .

تغذیه رایگان مدارس نیازمند تخصیص اعتبار است

گودرزی در ادامه با اشاره به تغذیه رایگان مدارس خاطر نشان کرد: تغذیه رایگان در دستور کار وزارت قرار گرفته است و در چند استان محروم استارت کار صورت گرفته ودر سایر استان‌ها نیز شیوه نامه ها و موارد اجرایی جهت ابلاغ آماده شده است که پس از تخصیص اعتبار در تمامی مدارس طرح تغدیه رایگان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به بهداشت دهان و دندان دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: پیرو جلساتی که با دفتر سلامت بهداشت و دندان وزارت بهداشت صورت گرفته است طرح وارنیش تراپی دانش‌آموزان ابتدایی قطعا در سال تحصیلی جاری اتفاق میافتد و دانش‌آموزان ابتدایی دو بار در سال تحصیلی جاری خدمات پیشگیری وارنیش تراپی را دریافت میکنند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد : همچنین در خصوص دریافت خدمات درمانی در مناطق روستایی و مناطق شهری زیر ۲۰ هزار جمعیت دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با بسته اعلامی وزارت بهداشت خدمات درمانی را رایگان دریافت کنند

گودرزی تصریح کرد: در مناطق شهری نیز با تمهیدات صورت گرفته دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت طبق فرانشیز اعلامی وزارت بهداشت خدمات را با تخفیف بسیار عالی از مراکز دریافت کنند.

وی با اشاره به کم تحرکی و چاقی دانش آموزان بیان کرد : خوشبختانه طی فعالیت های صورت گرفته معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مدارس فعالیت دانش آموزان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است چراکه در دوره کرونا دانش آموزان با کم‌تحرکی مواجه شده بودند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بستر برای فعالیت بدنی دانش آموزان فعال تر میشود تا بتوانیم با معضل چاقی و کم تحرکی دانش آموزان مقابله کنیم .

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha