آغاز طرح سرشماری آزمایشی ثبتی از فردا در فارس

طرح سرشماری آزمایشی ثبتی مبنا در صدرا، زرقان و لپویی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) ازفارس، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: طرح سرشماری آزمایشی به صورت «ثبتی مبنا» از اول دی‌ماه امسال به مدت یک ماه در ۳۷ شهر منتخب کشور انجام می‌شود که در استان فارس شهرهای صدرا، زرقان و لپویی برای اجرای این طرح انتخاب شده اند.
زارعی افزود: برای دستیابی به شاخص‌ها و اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران مصوب شد از سال ۱۴۰۵، شیوه جمع‌آوری اطلاعات در سرشماری ملی ایران از طریق سرشماری ثبتی مبنا انجام شود.
وی گفت: بر اساس مصوبات جلسه دوم ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا در اجرای آزمایش سرشماری ثبتی مبنا، آمارگیری به صورت عملیات میدانی و مراجعه به منازل و آمار گیری از خانوارها انجام نخواهد شد بلکه از طریق فراخوان عمومی به خانوارهای شهرهای برای مراجعه به سامانه اعلام تغییر نشانی ثبت احوال به آدرس https://www.ncr.ir/changeAddress و درج اطلاعات آن‌ها شامل آدرس محل سکونت (استان، شهرستان، شهر، نوع و نام معبر ماقبل آخر و نوع و نام معبر آخر، کدپستی، پلاک، طبقه و شماره واحد) و مشخصات فردی (نام و نام خانوادگی، شماره ملی، جنس، تاریخ تولد، شماره تلفن و شماره اتباع (اتباع خارجی)) انجام خواهد گرفت.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه سرشماری ثبتی مبنا، هزینه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد، تاکید کرد: سرشماری ثبتی مبنا، مبتنی بر دو عدد حاکمیتی است، شماره ملی به عنوان مشخص‌‎کننده هویت اشخاص و کدپستی نمایانگر محل حضور اشخاص در شهر یا روستا است.
زارعی گفت: در جلسه‌ای در استانداری فارس تکالیف دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله فرمانداری شهرستان‌های شیراز و زرقان، شرکت پست، ثبت احوال، استانداری (دفتر امور اتباع)، شهرداری‌های مناطق منتخب آزمایش سرشماری تعیین شد.
وی با تاکید بر اینکه محوریت اصلی برنامه ملی آمار، گذار از نظام آماری سنتی به نظام آمارهای مدرن (ثبتی مبنا) است، اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در این گذار، یکپارچگی تولید، پردازش، انتشار و اطلاع رسانی است.
بنا به گفته زارعی، توسعه و پیشرفت، آرمانی است که همواره مورد توجه کشورهای مختلف بوده و برای دستیابی به آن، نیاز به برنامه‌ریزی و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح داده‌های مربوط به جمعیت و ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی است که بر مبنای آن، دولت‌ها بتوانند نیازهای جامعه را به‌درستی تشخیص دهند و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر اساس نیازهای واقعی تنظیم کنند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: برای تبدیل آمارهای سنتی به آمارهای مدرن (ثبتی مبنا) همه دستگاه‌های کشور باید اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند تا بر مبنای آنها، این مرکز داده‌های خام را به آمارهایی که بتواند مورد استفاده محققان، برنامه ریزان و متخصصان باشد، تبدیل و به متقاضیان ارائه کند.
وی تاکید کرد: قرار است سال ۱۴۰۵، نظام سرشماری ایران به سرشماری ثبتی مبنا تغییر یابد. گذار از نظام آمارهای سنتی به آمارهای مدرن، می‌تواند نظام آماری کشور را دچار تحول جدی کند.
برخی از مزایا و ویژگی‌های آمارهای مدرن (ثبتی مبنا) به شرح زیر است:
*دسترسی سریع به اطلاعات بهنگام
*مستمر بودن تولید آمار
*قابلیت ارائه آمارهای رسمی در مقاطع و دوره‌های زمانی کوتاه‌تر
*افزایش نرخ پاسخ و کیفیت پاسخ‌ها به پرسش‌های آماری
*کاهش سؤالات در آمارگیری‌ها و بی نیازی از اجرای بسیاری از آمارگیری‌ها
*کاهش تناقض‌های آماری و همپوشانی‌های اطلاعاتی ناشی از عدم یکپارچگی
*صرفه جویی در منابع و هزینه کمتر نسبت به سایر آمارگیری‌ها
*پوشش واحد آماری کامل در بیشتر موارد
*پوشش زمانی کامل
*تولید آمار برای نواحی کوچک و آمارهای محلی
*اتصال ثبت‌های مختلف به یکدیگر و تولید آمارهای جدید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha