هدف‌گذاری برای کاهش ۳۵ درصدی ترافیک تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از سیاست جدید مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی برای تعهد خدمات به جای تملک با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: برای کاهش ۳۵ درصدی ترافیک تهران هدف گذاری شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ جلال بهرامی در بازدید از مراکز اورهال و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، با اعلام اینکه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اتوبوسرانی، اقدامات متعددی باید انجام شود، افزود: به این منظور، نخستین اقدام، اورهال و بازسازی ناوگان است که در شهرها و کشورهای مختلف دنیا نیز به عنوان کاری حرفه‌ای، شاهد انجام آن هستیم.

وی با بیان اینکه مترو و اتوبوس دو بخش اصلی حمل ‌و نقل عمومی انبوه‌بر هستند، اظهار داشت: محور اصلی حمل و نقل ترکیبی، مترو است، اما اولویت اول روی زمین، اتوبوس است و از این رو، متناسب با توسعه مترو، توسعه اتوبوسرانی هم ضرورت دارد.

بهرامی گفت:‌ طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، این کلان‌شهر تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ در صورتی که در حال حاضر، تنها ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. ۲۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها با اولویت اتوبوس‌های دوکابین در سطح یک و سطح دو بازسازی کامل خواهند شد که در این زمینه با یکی از شرکت‌های اتوبوس‌ساز داخلی و بخش خصوصی تفاهم‌هایی انجام شده است.


استاندارد اتوبوس‌های وارداتی دست دوم از اتوبوس‌های فعلی اورهال شده بالاتر است

معاون شهردار تهران افزود: بخش خصوصی، ۱۰ سال تعهد خدمات دارد و پس از آن مالکیت برای خودش خواهد بود که این ۱۰ سال در حال حاضر به اتمام رسیده است و لذا باید کمک کنیم بازسازی انجام شود تا دوباره تعهد خدمات داشته باشند.

وی ادامه داد: برای تهران باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس تأمین کنیم که از این تعداد، وزارت کشور تعهد داده نسبت به تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با تقبل ۸۰ درصد هزینه خرید آنها ظرف ۱۴ ماه همکاری کند. در حال حاضر، شهرداری تهران سهم خود را برای تأمین ۶۴۷ دستگاه اتوبوس پرداخت کرده و تعدادی از این اتوبوس‌ها را نیز تحویل گرفته است.

بهرامی تصریح کرد: تفاهم‌نامه خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس با دو خودروساز داخلی انجام شده و ۳ هزار دستگاه دیگر نیز از ظرفیت تولید داخل توسط شهرداری تهران به صورت ملکی خریداری خواهد کرد.

وی با تأکید بر حمایت مدیریت شهری از تولید داخل، افزود: با این وجود، ناگزیر به تأمین بخش‌های مختلف ناوگان مورد نیاز با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله وارادات هستیم و بر این اساس، مراحل واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز طی شده است و اگر هم اتوبوس‌های وارداتی، دست دوم باشند؛ اما به لحاظ کیفیت، حتی از اتوبوس‌های فعلی که اورهال می‌شوند نیز استاندارد بالاتری دارند.

بهرامی درباره خرید اتوبوس‌های جدید تولید داخل گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس به صورت ملکی خریداری و با پلاک انتظامی در حال خدمات‌رسانی هستند و ۱۴۲ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد هزینه خرید آن توسط وزارت کشور پرداخت شده است را تحویل گرفته‌ایم و پلاک انتظامی ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا هفته آینده صادر می‌شود.


ساخت هر کیلومتر مترو به جز واگن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در حمل و نقل عمومی، اصل مترو است، ولی باید از حمل و نقل ترکیبی برای تأمین نیازها استفاده کنیم، اظهار داشت: هفت خط فعلی متروی تهران، ظرفیت چهار میلیون جابه‌جایی روزانه را دارد؛ در حالی که امروز به علت کمبود ناوگان ریلی، تنها یک و نیم میلیون جابه‌جایی در مترو انجام می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساخت و بهره‌برداری از چهار خط جدید مترو، انجام شده ولی اولویت ما تکمیل هفت خط موجود مترو به لحاظ مباحث مهندسی و کمبود واگن است، تصریح کرد: در حال حاضر، ساخت هر کیلومتر مترو به جز واگن مورد نیاز، ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که به این ترتیب، برای توسعه چهار خط مترو به مبلغی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان با تعدیل نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل روی زمین، می‌توان از میدل‌باس که ظرفیت به مراتب کمتری از اتوبوس دارد نیز بهره گرفت و از این رو، ۵۰۰ دستگاه میدل باس اتوماتیک تولید داخل خریداری کرده‌ایم، اظهار داشت: برای وَن‌ها نیز با توجه به نبود امکان نوسازی، باید آنها را جایگزین تاکسی‌های مسیری کنیم که در این راستا، قدرالسهم خود را برای خرید ۶۳۰ دستگاه وَن به شرکت خودروساز پرداخت کرده‌ایم و با وزارت کشور نیز به توافق رسیده‌ایم تا قدرالسهم خود را پرداخت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha