درد سینه در زنان و مردان

سینه ناحیه‌ای بسیار حساس در بدن انسان است، چه زن و چه مرد، خصوصاً نوک سینه و نزدیک آن. به همین دلیل، درد نوک سینه می‌تواند برای هرکسی علامتی بسیار ناخوشایند باشد. این عارضه دلایل زیاد و گوناگونی دارد.

درد نوک سینه علامتی بسیار متغیر بوده و شدت و مدت آن در افراد متفاوت است. به‌طورکلی، درد نوک سینه به‌صورت احساس ناراحتی یا افزایش حساسیت در این قسمت عنوان می‌شود. ضمناً در بیشتر موارد درد نوک سینه خودبه‌خود بعد از ۳ یا ۴ روز برطرف می‌شود و نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد.
علت درد نوک سینه همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسیار گوناگون باشد؛ از سابیدگی ساده گرفته تا یک بیماری جدی مانند بیماری پاژه. خوشبختانه بیشتر این علت‌ها خوش‌خیم هستند و جای نگرانی ندارند.
برخی از علت‌های اصلی درد نوک سینه شامل موارد زیر می‌شود:

سابیدگی

معمول‌ترین دلیل درد نوک سینه هم در زنان و هم در مردان، اصطکاک و سابیدگی است. سابیدگی با لباس معمولاً طی فعالیت‌های شدید بدنی روی می‌دهد. حرکات باعث می‌شوند لباس به نوک سینه سابیده شده و تحریک شود.
درد نوک سینه می‌تواند ناشی از پوشیدن سوتین تنگ و نامناسب هم باشد. دردی که در اثر این علت در نوک سینه ایجاد می‌شود اغلب به‌صورت دردی تیز یا تیرکشیدن است. پوست هم ممکن است خشک باشد و ترک بخورد.
می‌توانید وقتی ورزش می‌کنید روی نوک سینه را با یک چسب‌زخم بپوشانید تا کمتر به لباس سابیده شود. اگر در اثر اصطکاک و سابیدگی در نوک سینه دچار ترک و زخم شدید باید ناحیه را بشویید و پماد ترمیم‌کننده بزنید.

تغییرات هورمونی

خانم‌ها طی سیکل قاعدگی خود، تغییرات هورمونی مداوم را تجربه می‌کنند. افزایش پروژسترون و استروژن در این روزها روی غدد سینه اثر می‌گذارد و می‌تواند درد نوک سینه ایجاد کند. هورمون‌ها باعث تجمع مایع در سینه‌ها شده و در نتیجه حساسیت زیاد ایجاد می‌کنند.
احساس ناراحتی در نوک سینه در روزهای پیش از پریود ظاهر شده و با شروع پریود این درد خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما می‌توانید با کمپرس سرد در این قسمت از درد و ناراحتی آن کم کنید. اگر درد نوک سینه بعد از دو سه روز برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت در غدد سینه یا پوست سینه می‌تواند یک دلیل شایع درد نوک سینه باشد. عفونت‌ها در طیف فولیکولیت ساده یا ماستیت قرار می‌گیرند تا عفونت‌های جدی‌تر مانند کاندیداز سینه (قارچ)

بارداری

بارداری یکی دیگر از علت‌های شایع درد نوک سینه در خانم‌هاست. سینه‌های مادر بزرگ می‌شوند، خصوصاً در سه‌ماهه سوم، تا بتوانند شیر تولید کنند. این رشد باعث کشیدگی پوست شده و درد و خارش ایجاد می‌شود.
سینه‌ها طی بارداری ممکن است تغییراتی دیگری نیز بکنند که باید در موردشان آگاه باشید. هالهٔ دور نوک سینه معمولاً تیره شده، برآمدگی‌های ریزی روی آن ظاهر می‌شود و سینه‌ها حساس می‌شوند.
هرچند برای کاهش درد در این قسمت کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید؛ اما کمپرس یخ بسیار مفید است. ضمناً اگر می‌خواهید از استرچ مارک جلوگیری کنید می‌توانید حداقل روزی دو بار مرطوب‌کننده بزنید.

شیردهی

شیردادن به نوزاد واقعاً فرایندی بسیار زیباست که پیوند میان مادر و کودک را تقویت می‌کند. اما شیردهی درصورتی‌که با روش درستی انجام نشود می‌تواند درد نوک سینه ایجاد کند. این مسئله طی ماه‌های اول تولد کودک شایع‌تر است؛ دهان نوزاد کوچک است و نمی‌تواند نوک سینه را به‌درستی به دهان بگیرد و باعث اصطکاک با لثه می‌شود.
از سویی دیگر، درد نوک سینه مادر، زمانی که کودک شروع به دندان درآوردن می‌کند هم ظاهر می‌شود؛ چون باعث تغییر نحوهٔ به دهان گرفتن سینه توسط کودک می‌شود. هر دو وضعیت باعث ترک‌خوردگی و حتی خونریزی نوک سینه می‌شوند. یک علت ممکن دیگر هم استفاده از شیردوش با کاپ خیلی کوچک است.
اگر طی شیردهی، درد نوک سینه دارید بهترین کار این است که با پزشکتان مشورت کنید.

آلرژی

همان‌طور که گفتیم نوک سینه‌ها حساس‌ترین قسمت بدن هستند و همین می‌تواند آنها را مستعد آسیب کند. مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها، صابون‌ها و حتی پارچه لباس می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. آلرژی در نوک سینه معمولاً خودش را به‌صورت درد، خارش و قرمزی نشان می‌دهد.
کرم‌های ضدالتهابی می‌تواند برای تسکین ناراحتی نوک سینه مفید باشند. اما بهترین درمان این است که عامل این درد را بشناسید و از آن اجتناب کنید. از صابون‌های ملایم و طبیعی استفاده کنید، نوک سینه را با آب گرم بشویید و شوینده لباس‌هایتان را تغییر دهید.

اگزما

درماتیت آتوپیک یا اگزما یک واکنش خودایمنی ناخوشایند است که ناشی از قرارگرفتن در معرض آلرژن خاصی می‌باشد. اگزمای نوک سینه علاوه بر دردی که ایجاد می‌کند دارای علائم مشابهی با آلرژی است؛ اما با شدت بیشتر. ممکن است در این حالت دچار قرمزی، خارش شدید، تورم نوک سینه و حتی تاول شوید.
لیست چیزهایی که می‌توانند باعث اگزما در نوک سینه شوند بسیار طولانی است؛ اما اصلی‌ترین محصولات شامل کرم‌های اصلاح، لوسیون‌ها، صابون‌ها، شوینده‌های لباس و عطرها می‌شوند.
درمان اگزما بر اساس استفاده از کرم‌های کورتیکواستروئید می‌باشد؛ اما اثرات بلندمدت استفاده از این مواد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، بنابراین باید تنها تحت‌نظر پزشک آنها را مصرف کنید.

عفونت‌ها

عفونت در غدد سینه یا پوست سینه می‌تواند یک دلیل شایع درد نوک سینه باشد. عفونت‌ها در طیف فولیکولیت ساده یا ماستیت قرار می‌گیرند تا عفونت‌های جدی‌تر مانند کاندیداز سینه (قارچ).
علائم و نشانه‌های بالینی خیلی گوناگون‌اند و بستگی به‌شدت عارضه دارند. قرمزی، تورم، درد و ترشح چرک، برخی از شایع‌ترین علامت‌ها هستند.
درمان موضعی معمولاً کافی است؛ اما آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی هم ممکن است برای کنترل عفونت لازم باشد.

تروما

هر ضربهٔ هرچند کوچکی به سینه می‌تواند درد نوک سینه ایجاد کند.

بیماری پاژه و سرطان

بیماری پاژه و دیگر انواع سرطان سینه می‌توانند علت شروع درد در نوک سینه باشند. بیماری پاژه یک بدخیمی سینه است که می‌تواند به‌صورت یک تومور متاستازیک خودش را نشان می‌دهد.
علائم اصلی که مربوط به سرطان سینه می‌شوند شامل تغییراتی در شکل نوک سینه، پوسته و خراش، زخم، پوست پرتقالی، ترشحات زرد یا خونی از نوک سینه هستند. اگر این علائم وجود دارند باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.
خوشبختانه روش‌های گوناگونی برای درمان سرطان سینه وجود دارد، از جمله عمل جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی. اما در صورت پیشرفت بیماری، درمان می‌تواند سخت و پیچیده شود، بنابراین همیشه توصیه می‌شود زودتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha