ازدواج موفق، مستلزم داشتن نگاه واقع بینانه و همه جانبه است

دکتر حمید صادقیان، در مجموعه کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج که در مرکز همسان گزینی و مشاوره‌ی خشت اول برگزار شد، بر اهمیت برخورداری از نگاه واقع بینانه وهمه جانبه‌ی افراد در بحث همسرگزینی و پرهیز از خطای شناختی یا اثر هاله ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجموعه کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج ( ویژه مجردین ) به مدت 3 روز، با حضور دکتر حمید صادقیان کارشناس و مشاور خانواده در مرکز مشاوره و همسان گزینی خشت اول برگزار شد.

در این جلسات کارگاهی، دکتر حمید صادقیان ضمن برشمردن گام های انتخاب همسر از مرحله شناخت خود تا مرحله خواستگاری تاکید کرد: اهمیت پذیرش خود و احترام به ویژگی‌های جسمی خود و دیگران امری ضروری است و افراد هرگز نباید از ظاهر خود و دیگران ایراد بگیرند و در نظر داشته باشند که تفاوت‌های موجود در ویژگی های جسمی انسان ها، یک امر عادی و لازمه‌ی خلقت مدبرانه ی الهی است؛ پس باید خود و دیگران را همانگونه که هست بپذیرند.

وی در رابطه با فرایند برگزاری جلسات خواستگاری و ملاک های گزینش همسر نیز گفت: در مرحله آشنایی طرفین، که عموما زمان‌بَر است و مجموعه ای از ملاک و معیارها بصورت متقابل بررسی می شود، بایستی ضمن توجه و بررسی فاکتورهای مختلف انتخاب همسر، دو موضوع " اخلاق " و " معنویت " بصورت ویژه مورد تناسب سنجی قرار گیرند.

دکتر صادقیان همچنین با اشاره به سبک های تصمیم گیری در۶ عنوان؛ سبک احساسی، اجتنابی، عقلانی، عجولانه، اخلاقی و مطیعانه، تاکید کرد: تنها در سبک تصمیم گیری عقلانی است که فرد قادر خواهد بود شرایط را بر اساس واقعیات موجود ارزیابی و تصمیم گیری مناسب داشته باشد و در دیگر سبک های تصمیم گری اغلب، افراد دچار خطای شناختی یا اثر هاله ای می شوند و نمی توانند بررسی همه جانبه در ارتباط با گزینه‌ی موجود داشته باشند.

وی در خصوص آشنایی ها و روابط دوستانه پیش از ازدواج نیز گفت: این ارتباطات، هر چند که با هدف کسب شناخت و ازدواج صورت پذیرد، ممکن است به وابستگی های عاطفی منجر شود که انتخاب عاقلانه‌ی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و نتایج ناخواسته آن به دوران پس از ازدواج منتقل و میزان رضایت طرفین از زندگی مشترک تاثیر خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha