۶۳ درصد واحد های مسکونی روستایی زنجان نیازمند تخصیص اعتبارات مقاوم سازی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی روستایی  استان زنجان در محدوده گسل زلزله است  گفت: ۳۷ درصد از این واحد های مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است که متأسّفانه ۶۳ درصد هنوز مقاوم سازی نشده و نیازمند برنامه ریزی منسجم و تخصیص اعتبارات واحدهای مسکونی مقاوم سازی است .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، رضا خواجه ای به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین مولفه در کاهش عوارض وقوع حوادث و بلایای طبیعی، تدابیر پیشگیرانه پیش از بروز آنها است اظهار کرد: باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب و همچنین با در اولویت قرار دادن آموزش‌های توانمندساز و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی عمومی در راستای رفتار و عملکرد بهینه مردم در شرایط وقوع بحران، بستر مدیریت بهینه بحران های طبیعی و امکان زندگی ایمن‌تر برای عموم مردم فراهم شود .

وی با تأکید بر اینکه ، تمامی نهادها و دستگاههای ذیربط نسبت به بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با هدف تحقق نظارت بهینه و افزایش کارآمدی و اثربخشی سیستم های کنترل و نظارت باید اقدامات ویژه ای انجام دهند، افزود: باید با نگاه دانش محور و با بهره گیری هرچه بیشتر از یافته های علمی و تجارب به دست آمده، حوادث طبیعی مطابق با استانداردهای جهانی به حداقل ممکن کاهش یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد: بدون تردید آگاهی بخشی و وجود مدیریتی قوی و کارآمد و همکاری و همفکری همه دست اندرکاران، از عوامل مؤثر و کارساز در پیشگیری و کاهش خسارت می باشد.

خواجه ای لزوم شناسایی نقاط بحرانی و میزان توان داخلی در استان را برای مواجهه با بلایای طبیعی امری مهم تلقی نمود و بیان کرد : حدود ۱۵۳ روستای استان زنجان معادل ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی روستایی در محدوده گسل زلزله است و تا به امروز از این تعداد حدود ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی معادل ۳۷ درصد مقاوم سازی شده است که متأسّفانه ۶۳ درصد هنوز مقاوم سازی نشده است که نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق با تخصیص اعتبارات واحدهای مسکونی مقاوم سازی است .

وی با یادآوری اینکه حدود ۲۷۵ روستا با بیش از ۴۲ هزار واحد مسکونی روستایی در مسیر سیلاب قرار دارد که نیازمند مقاوم سازی است افزود: از این تعداد تاکنون ۱۸ هزار و ۱۶۹ واحد معادل ۴۳ درصد مقاوم سازی شده است که برآورد اعتبار برای ایمن سازی این تعداد روستا در سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان بود.

این مسئول ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف را مقاوم‌سازی می‌کند که سهم استان زنجان از این تعداد سالانه ۵ هزار واحد است.

خواجه ای با اشاره به آمار واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده در روستاهای استان، گفت: از سال ۸۴ به بعد خوشبختانه ۵۲ هزار واحد از ۹۲ هزار واحد مسکونی در روستاها که معادل ۵۶ درصد مقاوم سازی صورت گرفته و حدود ده هزار و ۷۸۴ واحد مسکونی نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان از ۲۵ هزار و ۵۰۶ واحد مسکونی مقاوم سازی شده اند.

وی با بیان اینکه ، استان زنجان در بحث مقاوم سازی واحدهای مسکونی با همت بانک های عامل، ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: این میزان کافی نیست چراکه همه ما در مقابل جان مردم مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha