تامین منابع داخلی بانکها، از چالش‌های نهضت مسکن ملی

مدیر امور شعب بانک‌ مسکن مازندران گفت: مدیریت بانک‌مسکن در پرداخت تسهیلات بیشترین میزان نسبت به سایر بانکها بوده است و تفاوت مسکن مهر و مسکن ملی این بود که در مسکن مهر، از هر نوع خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار قرار داد استفاده می‌کردیم اما در طرح‌ نهضت مسکن ملی از منابع بانکها است و باید اول منابع را خودمان تامین و سپس پرداخت انجام دهیم که کار را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، سید حسین حاجی پور در همایش مجمع عمومی و عادی انجمن انبوه سازان‌مازندران با اشاره به اینکه بانک‌مسکن در تولید مسکن نقش مهمی دارد اظهار کرد: رویکرد ما حمایت از تولید مسکن و تقویت عرضه بوده است.

وی تصریح کرد: سیاست دولت در پرداخت تسهیلات، در سیاست های اعتباری و شرایط بهره برداری انبوه سازان، اهمیت کاهش مصرف انرژی است و در صورت احداث ساختمان های با این ویژگیانبوه‌سازان تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند.

مدیر امور شعب بانک‌مسکن مازندران گفت: کمتر از ۶ درصد منایع بانکی و ۱۱درصد مصارف در اختیار بانک‌مسکن است
نسبت مصارف به منابع در شبکه بانکی بیشتر است.

حاجی پور گفت: انبوه سازان به میزان ۸۰ درصدمنابع تسهیلات دریافت می‌کنند
و نسبت مصارف به منابه ۱۶۵ درصد است
یک‌چهارم ساخت و ساز استان توسط انجمن انجام شده و ۱.۴ تسهیلات مصرف شده و مدیریت بانک‌مسکن در پرداخت تسهیلات بیشترین میزان نسبت به سایر بانکها بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم دولت و هم بانک ‌مرکزی ۲۰ درصد تسهیلات را باید در طرح کلی مسکن تخصیص دهند اما در واقعیت مشارکت لازم انجام‌نشده بیشتر فشار دوش بانک‌مسکن است.

مدیر امور شعب بانک‌مسکن مازندران با اشاره به اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن ملی دادیم از نوع اجرای طرح‌گلایه کرد و گفت: تفاوت مسکن مهر و مسکن ملی این بود که در مسکن مهر،از هر نوع خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار قرار داد استفاده می‌کردیم اما در طرح‌مسکن ملی از منابع بانکها است و باید اول منابع را خودمان تامین و سپس پرداخت انجام دهیم که کار را دشوار کرده است.

حاجی پور گفت: پرداخت برای ۱۵۰ هزار واحد رقم ریالی زیادی دارد که از عهده یک بانک خارج است و تا کنون ۲۸۰۰ میلیارد تسهیلات پرداخت کردیم که مازندران رتبه اول را بخود اختصاص داده است.


وی گفت: برای احیای بافت فرسوده نیز پرداخت تسهیلات با نرخ بهره پایین و سود صفر درصد نیز انجام شد و در ۸ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم و بیش از ۲۰۰ درصد در ساخت مسکن بوده و در همه تعهدات خود پایبند بودیم.

مدیر امور شعب بانک‌مسکن مازندران از انعقاد
تفاهم نامه ای میان بانک مسکن و انجمن انبوه سازان خبر داد تا مازندران بعنوان پایلوت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha