تغذیه نامناسب در دوران بارداری به سلامت جنین و مادر صدمه می زند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تغذیه غیراصولی و نامناسب مادر باردار، علاوه بر آسیب به خود، در رشد و تکامل جنین نیز اختلال ایجاد می کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر عبدالرضا نوروزی، با اشاره به اینکه زنان باردار باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از گروههای اصلی مواد غذایی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: نان و غلات، میوه ها وسبزیها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات و مغزها از جمله گروه های اصلی مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه مقدار توصیه شده از گروه نان و غلات ٧تا١١سهم در روز است که هر سهم برابر یک برش نان سنگک ،‌تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست ، نصف تا سه چهارم لیوان غلات پخته مانند برنج یاماکارونی است.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه در گروه میوه ها و سبزیها نیز توصیه می شود به طور متوسط بایستی ٣ تا ۴ سهم در روز استفاده شود، گفت: هر سهم از میوه ها به عنوان مثال معادل یک عدد سیب ، پرتقال یا موز متوسط ،‌نصف لیوان کمپوت یا میوه پخته ، ٣ عدد زردآلو ،‌نصف لیوان حبه انگور ، ‌یک چهارم طالبی متوسط ،‌نصف لیوان آب میوه یا یک سوم لیوان آب لیموترش یا ٢ قاشق غذاخوری میوه خشک (برگه ) است.

مقدار توصیه شده از سبزی ها به طور متوسط۴تا۵ سهم در روز است که هر سهم معادل یک لیوان سبزی خام برگ دار یا سالاد سبزیجات (شامل گوجه فرنگی ، کاهو ، کلم ، فلفل سبز دلمه ای و... ) یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.

دکتر نوروزی با بیان اینکه گروه مواد غذایی لبنیات منبع بسیار خوبی از کلسیم مورد نیاز برای بدن مادر جهت حفظ سلامت واستحکام استخوانها ، دندانها و حفظ ذخیره کلسیم بدن مادر است و در ساخت وساز استخوانها و دندانهای جنین نیز بسیار مهم است ، گفت: از این گروه در روز حداقل٣تا۴سهم - که هر سهم یک لیوان شیر ، یک لیوان ماست ، پنیر کم چرب معادل دو قوطی کبریت ، یک لیوان کشک و یا ۵/١ لیوان بستنی می باشد – باید استفاده کرد.

وی گفت: گروه پروتئین ها نیز شامل گوشت سفید و قرمز ، ‌ماهی ،‌دل ،‌جگر ،‌تخم مرغ ،‌عدس ، نخود و لوبیا ، پسته ،‌بادام ،‌گردو است و مقدار توصیه شده از مواد این گروه حدود ٣ سهم در روز است که هر سهم معادل ۶۰ گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ ، نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته ،‌دو عدد تخم مرغ یا نصف لیوان از مغزها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha