سومین سالگرد شهید سلیمانی شبی خاطره‌انگیز شد؛ روایت حبیب ادامه دارد…

آیین پایانی روایت حبیب ویژه سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «شب خاطره» به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد و در این مراسم هم‌رزمان این شهید به بیان خاطراتی از او پرداختند و همسر شهید داوود جعفری از شهدای مدافع حرم نیز از لحظه رسیدن خبر شهادت سردار دلها به همسرش سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، «شب خاطره» به عنوان مراسم اختتامیه رویداد «روایت حبیب» از جمله برنامه های این ایام می باشد که میزبان جمعی از بزرگان ملی و استانی عرصه ایثار و هنرمندان نام آور کشور برگزار شد. آیین یاد شده با نقالی مرشد میرزا علی، نمایش صحنه ای، شعرخوانی قاسم صرافان، خوانندگی غلامرضا صنعتگر و مهدیا علیزاده، روایتگری سردارقاسم علی‌نژاد و سردار محمد علی شیخی و گفتگوی حجت الاسلام انجوی نژاد با همسر شهید داوود جعفری، ساعت 18 عصر روز چهارشنبه هفتم دی ماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اجرا گردید.

این مراسم با حضور و نقالی مرشد محسن میرزاعلی و مرشد مشکدان آغاز شد. کاروان روایت حبیب با اجرای مرشد محسن میرزاعلی و ضرب مرشد مشکدان داستان‌هایی از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در قالب برنامه‌های این کاروان در این مراسم اجرا کردند. اجرای نقالی‌های این برنامه با موضوع مهربانی‌ها، دلاوری‌ها، پهلوانی‌ها و رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی انجام شد و روایت‌های گوناگون از زندگی و شخصیت این شهید والامقام داشت. شعرخوانی قاسم صرافان، خوانندگی غلامرضا صنعتگر و مهدیا علیزاده از دیگر بخش‌های این مراسم باشکوه بود؛ مراسمی که با استقبال پرشور و گرمی از سوی مردم شیراز روبه‌رو شد و آنها را در شب‌های سرد زمستانی به تالار حافظ کشاند.

روایت حبیب با روایتگری سردار قاسم علی‌نژاد و سردار محمدعلی شیخی هم‌رزمان و همسنگران حاج قاسم سلیمانی ادامه یافت. این روایت‌ها نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی داشت و به نقش این سردار بزرگ در دفاع مقدس و بازخوانی عملیات‌های دوران دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی پرداخت. در این روایت‌ها نخستین نقطه تلاقی‌ این رزمندگان با حاج قاسم سلیمانی و طرح عملیات‌های دوران دفاع مقدس بازخوانی شد. سردار قاسم علی‌نژاد به بیان نقش مهم سردار قاسم سلیمانی در عملیات‌ کربلایی ۵ در دوران دفاع مقدس اشاره کرد؛ عملیاتی که در جریان جنگ ایران و عراق شکل گرفت و ششمین عملیات نیروهای نظامی ایران برای فتح بصره بود. عملیاتی که به عنوان شدیدترین نبرد تاریخ جنگ ایران و عراق و با فاصله ۱۵ روز پس از عملیات کربلای ۴ انجام شد.

بیان فضلیت‌ها و ویژگی‌های سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده‌ای توانمند و مجرب نقطه از دیگر محورهای سخنان روایتگران در این محفل بود و سردار محمدعلی شیخی همرزم سردار سلیمانی چه زیبا به بیان ویژگی‌های اخلاقی این فرمانده بزرگ پرداخت؛ فرمانده‌ای که به گفته این روایتگر آنچنان جنگید که یک وجب از خاک سرزمین را به دشمنان ندهد و در نهایت هم در این راه به شهادت رسید. هم‌رزم سردار سلیمانی؛ حاج قاسم بودن را در رکاب ولایت بودن دانست و ولایتمداری، هوشیاری و حفظ سرزمین ایران در مقابل دشمنان را به عنوان پیام حاج قاسم سلیمانی به مردم یادآوری کرد.

خاطره همسر شهید داوود جعفری از روز شهادت سردار سلیمانی

گفتگوی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد نجوی نژاد با همسر شهید داوود جعفری از شهدای مدافع حرم و برگزاری آیین پرچم حرم ابوالفضل پایان بخش این محفل گرم بود.

مریم احمد پورزادگان همسر شهید داوود جعفری از سفرهای این شهید با هدف دفاع از سرزمین ایران سخن گفت. او که یک پسر ۱۳ ساله و یک پسر ۶ ساله دارد به جای خالی همسرش در خانه اشاره کرد و افزود: متاسفانه نمی‌توانم جای خالی پدرشان را برای آنها پُر کنم؛ شهید داوود جعفری پدری نمونه بود؛ پدری که کار بسیاری داشت اما خداوند آنقدر به زمان برکت داده بود که هم به کارش برسد و هم به خانواده و بچه‌ها رسیدگی کند. وی ادامه داد: او با بچه‌ها بازی می کرد، برایشان قصه می‌گفت و طبیعی است که بچه ها فقدانش را احساس کنند من هم برای پر کردن جای او باید برای بچه ها وقت بگذارم. خاطرات شیرینی از این شهید بزرگوار دارم. برخی شب‌ها خاطرات پدرشان را مرور می‌کنیم.

او در رابطه با زمان خبردار شدن این شهید از شهادت قاسم سلیمانی گفت: روزی که حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید ما تهران نبودیم؛ زمانی که همسرم در حال خواندن نماز صبح بود یکی از دوستانش تماس گرفت و خبر شهادت حاج قاسم را به او داد؛ بسیار ناراحت شد. پورزادگان ادامه داد: از آنجا که همسرم همیشه در رکاب حاج قاسم سلیمانی بود موقع شنیدن خبر از بی قراری سر از پا نمی‌شناخت؛ تصمیم گرفتیم به تهران برویم؛ فکر انتقام گرفتن از خون سردار شهید سلیمانی از ذهن او بیرون نمی رفت و حتی نتوانست در مراسم تشییع حاج قاسم شرکت کند. ضربه شدیدی از این اتفاق تلخ خورد و هنگامی که به سوریه سفر کرد هم دوست داشت راه حاج قاسم را ادامه دهد.

همسر شهید داوود جعفری خطاب به حاضران در این مراسم گفت: همسرم همیشه در مورد امام زمان(عج) مطالعه می‌کرد و آرزو داشت ظهور این امام بزرگوار را به جلو بیندازد؛ من و فرزندانم هم ادامه دهندگان راه او هستیم؛ لذا از همه مردم هم تقاضا دارم مطالعات در مورد امام زمان و ظهور ایشان را بیشتر کنند و ادامه دهندگان راه شهدا باشند. بیشترین توسل من به حضرت زینب (س) است و صبر زینبی را طلب می‌کنم.

روایت حبیب، روایت دلدادگی یک ملت است

اسماعیل محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در حاشیه این مراسم اظهار کرد: روایت حبیب، روایت دلدادگی یک ملت است به مکتبی که نماد آن حاج قاسم سلیمانی بود؛ سردار بزرگی که همه هستی خود را تقدیم کرد تا ایران و اسلام باقی بماند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ادامه داد: این رویداد با تلاش مجموعه هنرمندانی که دست‌اندرکار روایت حبیب بودند شکل گرفت. هنرمندانی که در طول مدتی که در استان فارس بودند مورد استقبال مردم شریف قرار گرفتند.

محبی‌پور اضافه کرد: در روایت حبیب یادآوری شد آنچه که دشمنان به دنبال محو آن بودند. روایت حبیب یادها، خاطره‌ها و یادآوری بهترین و خوبی‌ها را مجددا زنده کرد و نفس تازه به روح روان و مردمی دمید که به دنبال اسطوره‌هایی هستند تا بدانند مرزهای ایران و اسلام توسط جانفشانی‌ها و ایثارگری های چه کسانی محفوظ باقی مانده و فرزندان خود را در پیگری‌های راه و روش حبیب های اسلام پرورش دهند. سومین حرم اهل البیت (ع) از یکم تا هفتم دیماه ۱۴۰۱میزبان دومین رویداد ملی کاروان هنری «روایت حبیب» بود و آیین پایانی این برنامه نیز با عنوان «شب‌خاطره» در تالار حافظ با ادای احترام به روح ملکوتی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی برگزار شد؛

خاطرنشان می گردد؛ پنجشنبه یکم دیماه جاری «سفیر روایت حبیب» و «حبیبانه» به ترتیب در شهرستان خرامه و خوابگاه دختران شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان بود که برنامه سفیر روایت حبیب ساعت ۱۵ تا ۱۷ مراسمی ترکیبی شامل ارائه قطعات موسیقی و سرود، شعر خوانی، اجرای تئاتر و نقالی و پرده خوانی، حماسه خوانی، فیلم کوتاه و تیزر فرهنگی، نماهنگ، شعر و برنامه های متنوع دیگر بود که ترکیبی از هنرمندان ملی و استانی اجرای این برنامه را برعهده داشتند و همچنین، مراسم «حبیبانه» نیز شامل، خاطره گویی از شهید سلیمانی، اجرای تئاتر و سرود در مدارس برگزار شد.
«نمایش تئاتر سرباز» در محل نماز جمعه، ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» در بلوار شهید چمران و برنامه «حبیبانه» در خوابگاه دختران شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان، برنامه هایی بود که روز جمعه دوم دی‌ماه جاری و به ترتیب ساعت‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۸ میزبان علاقه مندان برگزار شد.
در ادامه آیین روایت حبیب، مدارس شهر شیراز نیز شنبه سوم دی‌ماه، شاهد اجرای مراسم «حبیبانه» در ساعت ۱۰ و ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» ساعت ۱۵ برای اهالی و شهروندان بلوار اتحاد بودند.
سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش در یکشنبه چهارم دی‌ماه ساعت ۱۵ به استقبال برنامه «آموزش روایت نویسی نوجوان» با حضور سارا عرفانی رفت و برنامه «حبیبانه» ساعت ۱۰ در سطح مدارس شیراز، «نقد و بررسی کتاب ایمان مریم» ساعت ۱۰:۳۰ در سالن اجتماعات بیمارستان شهید رجایی و همچنین، ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» در شهرستان زرقان، ساعت ۱۵ اجرا شد.
دوشنبه پنجم دی‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۷ برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» برپا شد که این قسمت با عنوان قهرمانان نمی‌میرند شامل نمایش عروسکی، قصه خوانی، نقالی و پرده خوانی، سرود و تئاتر در تالار معلم و «کارگاه روایت نویسی» ساعت ۸ تا ۱۵ در سالن غزل تالار حافظ برای فعالین حوزه ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی و آموزش روایت نویسی برای نوجوانان بود که در کنار این برنامه های آموزشی قرار است نشست نقد کتاب «ایمان مریم» با حضور سارا عرفانی و بیژن کیا برگزار شد.
در ادامه این روز، برنامه هایی چون: «حبیبانه» در مدارس شهر ساعت ۱۰ و «کارگاه خلق آثار هنرهای تجسمی(نقاشی‌خط)» با حضور سعید نقاشیان از نام آوران ملی این عرصه و اساتید و هنرمندان توانمند استان برگزار شد.
شهرستان پاسارگاد روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه جاری ویژه برنامه «سفیر روایت حبیب» را در ساعت ۱۰ برگزار کرد و در همین روز شبستان امام خینی(ره) حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ، شاهد «نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس» بود.

خبرنگار : جمشید غضنفری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha