خانه کوهنورد نداریم /بیشترین حوادث کوهستان،آموزش ناکافی کوهنوردان است

مسئول تیم امداد کوهستان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بیشترین حوادث کوهستان به دلیل نبود آموزش های ناکافی ،بی تفاوتی به اطلاعیه های هواشناسی و نبود تجهیزات مناسب کوهنوردی است.

ولی مرادخانی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان با بیان اینکه در استان زنجان در حال حاضر ۱۵ باشگاه رسمی کوهنوردی در حال فعالیت هستند اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ باشگاه رسمی در شهر زنجان مستقر است که در رشته های مختلف یخ نوردی ، سنگ نوردی دره نوردی کوهنوردی فعالیت دارند .

وی با اشاره به اینکه آمار دقیق کوهنوردان در استان دقیق تر نیست افزود : حدودا بیش از ۵ هزار کوهنورد در استان وجود دارد که اکثر این کوهنوردان شناسنامه دار بوده و تقریبا تمامی دوره های تخصصی کوهنوردی را گذرانده و چندین مربی تخصصی کشوری نیز در این حوزه داریم.

مسئول تیم امداد کوهستان استان زنجان در خطاب به کوهنوردان که در این فصل تصمیم بر صعود در قلل دارند توصیه کرد: قبل از اقدام به صعود اخطار های هواشناسی را که ملاک بسیار مهمی است جدی گرفته شود ، تجهیزات ایمن و پوشاک مناسب را به همراه داشته و افراد بدون آموزش نیز از صعود اجتناب کنند .

مرادخانی تأکید کرد: با توجه به خطرات کوهستان، افراد در فصل زمستان باید از کوهنوردی‌های انفرادی پرهیز کنند و حتما در قالب تیم کوهنوردی و به همراه مربی و راهنما راهی ارتفاعات شوند.

وی تصریح کرد: همچنین ضروری است که افراد پیش از راهی شدن به کوهستان، اطلاعات مربوط به صعود و منطقه‌ایی که میخواهند بروند را به نزدیکان خود بدهند تا در صورت بروز حادثه و تاخیر در بازگشت با ارگان‌های امدادی تماس بگیرند.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین حوادث کوهستان بیشتر به دلیل نبود آموزش های ناکافی ،بی تفاوتی به اطلاعیه های هواشناسی و نبود تجهیزات مناسب کوهنوردی است بیان کرد : آموزش های کوهنوردی تحت نظر باشگاه کوهنوردی است ولی متأسّفانه برخی از افراد آموزش‌ها را به طور کامل ادامه نمی‌دهند که این دلیل بر آموزش ناکافی است.

مرادخانی تصریح کرد: همچنین برخی از کوهنوردان آموزش های امدادی را نیز به طور کامل آموزش نمی‌بینند که بتوانند حداقل خود امدادی را داشته و خود را در حوادث نجات دهند و بارها در این خصوص فراخوان صورت گرفته است و مشتاق هستیم این آموزش ها را در جمعیت هلال احمر به صورت رایگان دوره کمک های اولیه را سپری کنند .

رئیس سابق هیئت کوهنوردی استان زنجان در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه کوهنوردی در این استان بیان کرد: بیشترین حوزه مشکلات در این هیئت مالی است بطوری که نمیتوانیم قهرمانان مان را به مسابقات ملی اعزام کنیم که این به نوعی دغدغه ای برای ما بوده است .

مرادخانی همچنین نبود فضای آموزش کوهنوردان و سنگ نوردان را در داخل سالن در استان از سایر مشکلات این هیئت است اظهار کرد: پیش از این خانه کوهنورد در استان داشتیم که مدتی فعالیت کرد و سپس به دلیل نبود محل مناسب تعطیل شد و هیئت رئیسه های قبلی نیز درگیر برخی مسائل شدند که نتوانستند این مجموعه خانه کوهنورد را فعال تر کنند.

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha