بیش از ۸ هزار کودک زنجانی غربالگری شنوایی شد

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: در سال جاری  بیش از ۸ هزار نوزاد و کودک ۳ تا ۵ سال زنجانی در مراکز تحت پوشش این سازمان از نظر شنوایی غربالگری شدند .

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) زنجان، سید سلمان حسینی با بیان اینکه در استان زنجان تعداد ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان ویک پایگاه تشخیصی (کلینیک مطهری) فعالیت دارد اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۷ هزار و ۴۷۴ نوزاد و بیش از ۱ هزار کودک ۳ تا ۵ ساله از نظر سلامت شنوایی غربال شده اند.

وی افزود: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه دو پایگاه در شهرستان های زنجان و ابهر، غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال رابا دستگاههای ادیومتری و تیمپانومتری انجام می دهند بیان کرد: پایگاه های غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نمایند.

حسینی تأکید کرد: غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان می شود و این امر بر روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه جهت بررسی شنوایی نوزادان از روشی به نام غربالگری شنوایی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: گریه وصدا سازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است وماه ها وسال های نخست زندگی برای رشد مهارتهای گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد، بنابراین کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: در سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری شنوایی، ۱۱ هزار و ۵۳۵ نوزاد متولد شده غربال شده اند و از ناشنوایی ۴۳ نوزاد پیشگیری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha