ضرورت افزایش دو درصدی سهم تخصیص دارو به فارس

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به اجرای طرح ملی «دارویار» از بیست و سوم تیر سال جاری در فارس، گفت: تا کنون بیش از پنج هزار مورد بازرسی با هدف نظارت بر روند اجرای این طرح در استان فارس انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «محمد جواد راعی» در نشست خبری که صبح امروز با هدف تبیین وضعیت دارویی در استان فارس برگزار شد، یکی از چالش های مهم این حوزه را حجم بالای مراجعه بیماران از سایر استان های کشور به فارس اعلام کرد که همین امر با مشکلاتی در زمینه تامین دارو همراه بوده است و افزود: در همین راستا افزایش سهمیه دارویی استان فارس مورد پیگیری مسوولان دانشگاه قرار گرفته است که امیدواریم با تحقق این مطالبه، شاهد رفع مشکل مردم فارس در زمینه تامین دارو باشیم.

او افزایش دو درصدی سهمیه دارویی استان فارس از ۶ درصد به هشت درصد را دارای نقشی بسزا در رفع این مشکل دانست و گفت: طبق گزارش ها و آمارهای ارسال شده، بیش از ۳۰ درصد از تخت های اشغال شده بستری در بیمارستان های مرجع و تخصصی مانند بیمارستان های پیوند اعضای ابوعلی سینا، نمازی و آنکولوژی امیر به بیماران غیر بومی استان فارس، خدمات درمانی ارایه می دهند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طبق آخرین اعلام سازمان غذا و داروی کشور، نزدیک به ۱۱۰ قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد، اولویت نخست سازمان غذا و دارو در شرایط کنونی را تامین داروهای ضروری و کمبودهای دارویی در کشور برشمرد و در رابطه با کمبود سرم در کشور اعلام کرد: پیش از شیوع کرونا در کشور، مصرف سرم به صورت معمولی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون عدد در ماه بود که این عدد در پیک کرونا تا ۱۴ میلیون عدد و در ماه‌های اخیر با شیوع بیماری های تنفسی و افزایش موارد ابتلا به کرونا و آنفولانزا، تا بیش از ۱۷ میلیون عدد افزایش یافت.

ورود بیش از ۴ میلیون سرم به کشور در ۳ ماه گذشته

او با اعلام اینکه در سه ماه گذشته، بیش از ۵۰ میلیون سرم در کشور استفاده شده است، میزان تولید ماهانه سرم در کشور را ۱۱حدود میلیون سرم اعلام کرد و گفت: با پیگیری های مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور، در سه ماه گذشته بیش از چهار میلیون سرم وارد کشور شده است.

دکتر راعی ضمن اشاره به فعالیت شبانه‌روزی کارخانه‌های داخلی حوزه دارو برای تامین داروی موردنیاز بیماران اظهار کرد: با بررسی راهکارهای عملیاتی و تغییر برخی سیاستگذاری ها ۶ میلیون انواع آنتی بیوتیک برای رفع این چالش به کشور وارد شده است.

دعوت از بیماران خاص برای نام نویسی در سامانه «RDA»

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیگیری برای رفع کمبود دارو برای بیماران خاص را دیگر محور فعالیت های حوزه دارو در فارس برشمرد و از بیماران خاص استان خواست تا در سامانه مدیریت بیماری های نادر «RDA» به نشانی اینترنتی https://rda.behdasht.gov.ir/login نام نویسی کنند.

او عملکرد این سامانه را پیگیری درمان بیماران خاص از جمله تامین داروی این بیماران و اطلاع رسانی در این زمینه به بیماران عنوان کرد و افزود: علاوه بر این در گذشته از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه، تخفیف محدودی به بیماران طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو اختصاص می یافت که در حال حاضر مقرر شده این تخفیفات از سوی سازمان بیمه سلامت، به این بیماران تعلق یاید.

برگزاری نزدیک به ۴۰ نشست تدابیر ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از این نشست خبری به اجرای طرح ملی «دارویار» در کشور و استان فارس از بیست و سوم تیر سال جاری پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت دارو، علاوه بر سهم بیمه‌گر، سهم ارز ترجیهی نیز به تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر اضافه شده است و این امر موجب می شود پرداختی از جیب بیمار تغییر نکند.

دکتر راعی با اشاره به برگزاری نزدیک به ۴۰ نشست تدابیر ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این نشست ها به صورت هفتگی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونان بهداشت، درمان و غذا و داروی دانشگاه، نمایندگان سازمان های بیمه‌گر و انجمن داروسازان، و هنچنین دیگر مسوولان مرتبط حضور دارند و با هم اندیشی و بررسی موارد مطرح شده، طرح دارویار رصد می‌شود.

او با اعلام اینکه طبق گزارش اداره نظارت بر امور داروخانه های معاونت غذا و داروی دانشگاه، بیش از پنج هزار بازرسی شبانه روزی به همت بازرسان دانشگاه، از بیست و سوم تیر سال جاری تا پایان آذر ۱۴۰۱ از بیش از ۹۰۰ داروخانه تحت پوشش دانشگاه انجام شده است، افزود: در این بازرسی ها نزدیک به ۲۰۰ مورد تخلف مربوط به عدم حضور مسوول فنی در داروخانه، ۶ مورد قاچاق دارو در داروخانه ها، ۶ مورد معرفی به مراجع قضایی، ۲۷ مورد گرانفروشی دارو، ۱۱ مورد آزاد فروشی دارو، ۱۶ مورد عدم ارائه خدمات، ۳۶ مورد معرفی به تعزیرات حکومتی و ۳۴ مورد تخلف معرفی به کمیسیون ماده ۲۰ ، شناسایی و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است.

راه های پیگیری مسایل دارویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

او از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در داروخانه های استان با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس گرفته و برای ثبت پیشنهاد و شکایت خود نیز می توانند به تلفن پیغام گیر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شماره ۳۲۱۲۲۲۴۰ تماس گرفته و موضوع موردنظر خود را مطرح کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه کارکنان معاونت غذا و داروی دانشگاه روزانه از ۸ صبح تا ساعت ۱۷ عصر در میز خدمت دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در طبقه همکف ساختمان مرکزی دانشگاه پاسخگوی مراجعان هستند، ادامه داد: همچنین مردم فارس می توانند برای اطلاع از موجودی داروهای کمیاب در داروخانه ها، نام دارو را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۰۱۰۰۰۰ پیامک کنند تا نام داروخانه موردنظر در صورت موجود بودن دارو به آنان پیامک شود.

او با اعلام اینکه اطلاعات دارویی از طریق سامانه اطلاعات کمبودهای دارویی «سامک» نیز اطلاع‌رسانی می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا با تلاش مجموعه سلامت، تأمین دارو، واکسن و بهبود خدمات بهداشت و درمان مورد نیاز مردم، میزان تلفات کرونا و دیگر بیماری ها به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.

خبرنگار: جمشید غضنفری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha