بیمه هنرمندان صنایع دستی هنوز مشکل دارد

فعال حوزه صنایع دستی و فرش دستباف اظهار کرد: بیمه هنرمندان صنایع دستی به دلیل فقدان آمار دقیق و شبکه حمایتی هنوز دچار مشکل است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،علی اکبر بادام برجاه فعال حوزه صنایع دستی و فرش دستباف در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما یکی از بزرگترین صادرکنندگان صنایع دستی جهان به ویژه فرش دستباف بودیم و جایگاه نخست را داشتیم.

وی افزود: صادرات صنایع دستی ایران در دهه هفتاد بالغ بر ۲,۲ دهم میلیارد دلار بود و ما مقام اول را داشتیم بطوریکه ۸۰ درصد از صادرات فرش جهانی به ایران تعلق داشت اما متأسفانه هم اکنون صادرات فرش ایرانی کمتر از صد میلیون دلار است.

بادام برجاه متذکرشد: صنایع دستی البته روند صعودی داشته و در حال رشد است و صادرات صنایع دستی در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بود.

فعال حوزه صنایع دستی و فرش دستباف، وجود مشخصات آماری دقیق و صحیح در حوزه صنایع دستی را به عنوان یک زیرساخت برای برنامه ریزی‌های بعدی ضروری دانست و گفت: ما هنوز آمار درستی از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی و فروشندگان و علاقه مندان به صنایع دستی ایران در دنیا نداریم.

وی همچنین تأسیس پژوهشکده‌هایی برای انجام کار پژوهشی در حوزه صنایع دستی و شتاب دهنده‌ها برای حمایت فکری و تسهیلاتی از استارت آپ‌ها و مجموعه‌های خصوصی را نیز ضروری برشمرد و افزود: باید مراکز تخصصی در این بخش راه اندازی شود.

بادام برجاه خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران، یک اقتصاد دولت محور بوده و هست که در وهله اول باید اقتصاد را به حالت خصوصی تبدیل کنیم تا بتواند حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه بیمه هنرمندان صنایع دستی به دلیل فقدان آمار دقیق و شبکه حمایتی هنوز دچار مشکل است افزود: ما برای معرفی آثار صنایع دستی کشورمان و جذب خریداران نیازمند موسسات تخصصی و حرفه‌ای برای تولید محتوای بصری هستیم اما هنوز در این زمینه نیز مشکلات جدی داریم.

فعال حوزه صنایع دستی و فرش دستباف با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و استارت آپ‌ها به رونق این صنعت کمک بسزایی خواهد کرد گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و خانه‌های فرهنگ مجازی در دنیا به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و جشنواره‌های حضوری نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha