نکات ایمنی برای استفاده از دستگاه مایکروویو

امروزه استفاده از مایکروویو به دلیل سرعت بالای حرارت دهی، کنترل دقیق فرآیند (زمان شروع و اتمام سریع)، حفظ کیفیت ماده غذایی از نظر طعم، بافت، رنگ و محتوای تغذیه ای و استفاده چند منظوره برای پختن غذا، گرم کردن مجدد غذا و ذوب کردن یخ مواد غذایی نسبت به سایر روش‌های متداول حرارت دهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، به طوری که مایکروویو به یکی از اجزای ثابت آشپزخانه‌ها در منازل و محیط کار تبدیل شده است. مایکروویو با استفاده از امواج الکترو مغناطیسی غذا را گرم می‌کند. این امواج بر مولکول‌های قطبی ماده غذایی مثل آب اثر گذاشته و باعث لرزش و ارتعاش مولکول‌های آن شده و به سرعت انرژی گرمایی تولید می‌کند و از این طریق غذا توسط دستگاه مایکروویو گرم و یا پخته می‌شود.

در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و استانداردهای جهانی استفاده از دستگاه مایکروویو سلامتی انسان را تهدید می‌کند، قرار گرفتن در معرض امواج مایکروویو می ‌تواند باعث جذب انرژی بعضی از بافت‌های حساس بدن و در نتیجه ایجاد گرما در آنها شود.

بافت های آسیب پذیر بدن در برابر امواج مایکروویو

چشم‌ها و همچنین بیضه‌ها امواج مایکروویو را جذب می‌کنند و چون عروق خونی کافی برای کاهش دمای زیاد خود ندارند، نمی توانند گرمای تولید شده را دفع کنند، بنابراین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج مایکروویو باعث آسیب به این بافت‌ها یا ایجاد عوارض جسمانی نظیر آب مروارید در چشم می‌شود.

اگرچه این عوارض در اثر بی احتیاطی کار با دستگاه مایکروویو به وجود می‌آید و در صورت رعایت جوانب احتیاط می‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

همیشه مایکروویو را تمیز نگه داریم

امواج مایکروویو تنها زمانی آزاد می‌شود که دستگاه روشن و درب آن بسته باشد، بسته نشدن کامل درب مایکروویو، کثیفی و آسیب دیدگی دستگاه مایکروویو از علت های اصلی نشت امواج به اطراف هستند.

سه اصل زمان، فاصله و حفاظ گذاری از اقدامات موثر برای کاهش میزان مواجهه با امواج مایکروویو است. کاهش دادن مدت زمان استفاده روزانه و رعایت فاصله مناسب با دستگاه، اثرات احتمالی امواج مایکروویو را کاهش می‌دهد.

نکات مهم در مورد کارکرد ایمن دستگاه مایکروویو

· قبل از هر استفاده از مایکروویو اطمینان یابیم دستگاه ایمن است و در جایی از درب، لولا و سطح داخلی آن خوردگی، ضربدیدگی و زنگ زدگی وجود ندارد.

· همیشه فاصله مناسب (دست کم یک متر) را حین استفاده از مایکروویو رعایت کنیم.

· هنگام استفاده از مایکروویو مطمئن شویم که درب آن کامل بسته شده باشد.

· دستگاه مایکروویو باید به طور دوره ای از نظر نشت امواج چک شود.

· برای تعمیر دستگاه به نمایندگی های مجاز مراجعه کنیم و مطمئن شویم بعد انجام تعمیرات نیز دستگاه از نظر نشت امواج چک شده باشد.

· هرگز مایکروویو خالی را روشن نگذاریم، زیرا ماده غذایی برای جذب کردن تشعشعات تولید شده وجود ندارد، بنابراین انژی به وجود آمده می‌تواند لوله داخل دستگاه را بسوزاند و به دنبال آن آتش سوزی اتفاق افتد.

· کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به اشعه حساس‌تر هستند، آنان را از خطرات دستگاه آگاه کنیم و هرگز اجازه ندهیم بدون نظارت بزرگسالان از مایکروویو استفاده کنند.

· برای نظافت دستگاه هرگز از سیم ظرفشویی استفاده نکنیم.

«هاجر ذوالفقاری»، کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha