میزان استرس فرد بستگی به رویارویی افکار با مسائل دارد

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: میزان استرسی که ما در شرایط مختلف تجربه می‌کنیم، بستگی به رویارویی افکار ما با آن مسئله دارد؛ مثبت اندیشی و منفی‌گرایی به میزان ظرفیت انسان‌ها و درک آن‌ها از واقعیت بستگی دارد، برداشت از واقعیت میزان و سطح تنش و اضطراب را تعیین می‌کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی، با اشاره به اینکه افکار ،احساساتمان را به وجود می‌آورند زیرا قسمتی از مغز که مسئول فکر کردن است با نواحی از مغز که به احساس‌مان شکل می‌دهد، ارتباطی بسیار قوی و نزدیک دارند، گفت: افکار بسیار وابسته به نگرش ما به زندگی و مشکلات آن است و این نوع نگرش ماست که میزان تنش و اضطراب را در رویارویی با مشکلات تعیین می‌کند و بر روی سلامتی روان تاثیر به‌سزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه تفکرات مثبت بر روی سلامتی انسان تاثیر بسزایی دارد؛ برای مثال افزایش طول عمر میزان تنش را کاهش می‌دهد، پریشانی و آزرده خاطر شدن‌های مکرر را اعتدال می‌بخشد و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد، گفت: برای تقویت این ویژگی مثبت، باید بیاندیشیم که بعضاً چه شرایطی باعث می‌شود که کمتر مثبت فکر کنیم و ناخودآگاه، خود را به تفکرات منفی بسپاریم؟ باید خودمان را بارها و بارها در آن شرایط تصور کنیم و ببینیم که اگر قرار باشد برداشت‌های درستی از قضیه داشته باشیم و واقع بین باشیم، چه رفتار و افکاری شایسته روح و جسم ما می‌باشد.

پروفسور گرجی بیان کرد: در طول روز هر چند ساعت یک بار چشمان خود را ببندیم و ببینیم که اسیر چه افکار منفی شده‌ایم و با تفکر صحیح و قضاوت‌های درست بار سنگین این افکار منفی را زمین بگذاریم تا بتوانیم راحت‌تر به جلو قدم برداریم؛ سعی کنیم در خصوص مشکلات‌مان با کسانی صحبت کنیم که انسان‌های مثبت اندیش و شادی هستند و نحوه روبه‌رو شدن را با مشکلات بهتر از شما می‌دانند.

وی به بسیاری از افرادی که افکار منفی همیشه و همه جا با آن‌ها همراه هست، در خلوت که صدای درون خود را می‌شنوند مدام خود را سرزنش می‌کنند و خود و دیگران را به‌راحتی مورد قضاوت‌های از پیش داوری‌شده قرار می‌دهند، توصیه کرد: اجازه دهید که نگرانی‌های شما و افکار شما با دلیل و علت باشد و به محض ورود افکار منفی در خصوص دیگران و زندگی خود همان جا فکر کردن و قضاوت کردن را نگه دارید و برای سلامتی روح و جسم خود ارزش قائل شوید.

مثبت اندیشی نیاز به تمرین و ممارست دارد

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بهترین کار برای تقابل با افکار منفی این است که برگه‌ای برداشته شود و افکار منفی که مدام به سر تان خطور می‌کند را نوشته و در خصوص تک تک آن‌ها دوباره فکر کنیم، گفت: مثبت‌اندیشی نیاز به تمرین و ممارست دارد، مطمئن باشید پس از چند روز تمرین اثر مثبت آن را در زندگی روزمره‌تان و تنش‌های روزانه خواهید دید.

وی گفت: این را بدانید که شما تنها فردی نیستید که مشکلات مالی دارید، عزیزان خود را از دست داده‌اید، بستگان بیمار دارید و یا خودتان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید. شرایط در بسیاری از موارد یکسان است، اما اینکه ما تا چه اندازه جسم و روح خود را با رویارویی با این شرایط آماده کرده‌ایم و می‌توانیم کنترل افکار خود را در دست داشته باشیم، مهم است. پس همیشه به نیمه پر لیوان نگاه کنید، در این صورت زندگی بسیار دلپذیرتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha