تلاش ها برای نزدیکی روابط ترکیه و سوریه به کجا رسیده است؟

با میانجیگری و تحت نظارت روسیه، دمشق و آنکارا در آستانه ازسرگیری روابط قرار دارند. ناظران خاطرنشان کردند که این روابط عملا بعد از انتخابات ترکیه احیا خواهد شد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند همگرایی سوریه و ترکیه گامی بسیار سازنده بعد از چندین سال قطع روابط میان طرفین است.

کارشناسان افزودند که دولت کنونی در ترکیه درصدد بازنگری در سیاست‌های غلط گذشته خود است. آنها در عین حال تأکید کردند ذهنیت اخوان‌المسلمین، که بر حکومت ترکیه غالب شده، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

کارشناسان سیاسی اظهار داشتند هدف حزب حاکم (توسعه و عدالت) براندازی نظام دمشق بود ولی امروز هدف آن به حفظ تمامیت ارضی سوریه تبدیل شده؛‌ زیرا به این نتیجه رسیده است که جدایی‌ طلبان در سوریه به خطری علیه تمامیت ارضی ترکیه نیز تبدیل شده‌اند.

کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه تمامیت ارضی سوریه تمامیت ارضی ترکیه است، افزودند ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشور می‌جنگد. آنها همچنین اظهارات مقامات ترکیه درباره احیای روابط با سوریه را مقبول و مطلوب خوانده و یادآور شدند که به نفع هر دو کشور است که روابط دوجانبه را احیا کنند.

کارشناسان با بیان اینکه طرف سوری در جریان دیدار احتمالی شروطی را مطرح خواهند کرد، افزودند که مسائل مهمی وجود دارد که نیاز به بحث و گفت‌وگو درباره آن است از جمله پایان دادن به اشغالگری ترکیه در سوریه، بازگشت آوارگان سوریه و ازسرگیری فعالیت سفارت‌خانه‌های دو کشور.

کارشناسان سیاسی اضافه کردند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره ازسرگیری روابط با سوریه جدی است ، ولی گام‌های عملی برای چنین روابطی بعد از انتخابات آتی ترکیه برداشته خواهد شد.

آنها در عین حال متذکر شدند که عقب‌نشینی ترکیه از ادلب آسان نیست؛‌ زیرا اگر ترکیه از این استان سوریه خارج بشوذ این امر امنیت ترکیه را تهدید می‌کند و لذا این قضیه از طریق هماهنگی با سوریه حل و فصل خواهد شد.

ناظران مسائل ترکیه معتقدند که ازسرگیری روابط میان دو کشور عمدتا در خدمت منافع ترکیه است؛‌ زیرا این کشور طی سال‌هایی که سوریه در معرضی جنگی کورکورانه بود، از طریق حمایت از تروریست‌ها و تکفیری‌ها حریم سوریه را نقض می‌کرد.

آنها تأکید کردند که دلیل آشتی احتمالی این است که اقتصاد ترکیه در حال عقب‌گرد است و سنگینی فشارهای مالی بر دوش شهروندان ترکیه آشکار گشته است.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha