آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت اصلی خود را گم کرده است

سید مجتبی جلال‌زاده با تصریح بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت خود را گم کرده است، گفت: رفتار سیاسی کاری در این نهاد کاملا مشهود است و اهداف سیاسی قدرت‌های بزرگ را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، سید مجتبی جلال‌زاده دربرنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو ،با اشاره به اینکه تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمانی انجام می‌شود که بزرگترین جنایت هسته‌ای تاریخ بشر در سال ۱۹۴۵ شکل گرفت، گفت: فلسفه وجودی و تاسیس آژانس بر این مبنا است که از یک جنگ هسته‌ای و پرتاپ موشکی دیگر جلوگیری کند و به این شکل منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای محور فعالیت‌های اصلی این نهاد است.

وی درباره وظیفه دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد و بیان کرد: اگر کشوری بخواهد و بتواند که انرژی صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد، این آژانس موظف است به این کشور کمک کند تا به هدف خود دست پیدا کند.

جلال زاده روابط بین الملل را در مسیری متفاوت از سیاست‌های بین المللی دانست و اظهار کرد: اگرچه سازمان‌های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت حقوقی داشته و هدف غایی برای تامین صلح و امنیت دارد اما درگیر مسائل سیاسی شده‌اند و وجه حقوقی و فنی آنها به ویژه درباره آژانس کاهش یافته است.

وی با تصریح بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت خود را گم کرده است، گفت: رفتار سیاسی کاری در این نهاد کاملا مشهود است و اهداف سیاسی قدرت‌های بزرگ را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان به قطعنامه خرداد سال جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد.

جلال‌زاده یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم قدرت‌های پیروز به این نتیجه رسیدند اگر بخواهند جنگ دیگری رخ ندهد باید ساز و کارهای حقوقی را شکل بدهند که بزرگترین مولود آن سازمان ملل متحد است اما رفته رفته این نهادها به عنوان بازوی سیاست خارجی و ابزاری در جهت منافع قدرت‌های جهانی عمل کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره ساز و کار مورد سوء استفاده قرار گرفتن آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط قدرت‌های بزرگ توضیح داد و بیان کرد: اگر این قدرت‌ها با کشوری در جهان مشکل داشته باشند، آن مشکل سیاسی و غیر حقوقی را به واسطه این نهاد و نهادهای دیگر رنگ و بوی حقوقی می‌دهند و در واقع آن را یک مسئله و مشکل بین المللی تعریف می‌کنند تا به واسطه آنها اهداف خود را اجرا کنند.

وی با انتقاد از اقدامات آژانس علیه ایران تصریح کرد: این نهاد یک رویه سیاسی را در راستای تامین منافع قدرت‌های بزرگ علیه ایران در پیش گرفته است. در این راستا می‌توان پروسه روی کار آمدن رافائل گروسی را مورد بررسی قرار داد که زمان بسیار کوتاهی برای فرآیند انتخاب وی طی شده است. رافائل گروسی با قدرت‌های بزرگ و حتی با صهیونیست‌ها جلسات زیادی را داشته است و این نشان می‌دهد برای تصدی ریاست گروسی بر آژانس لابی صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha