هشدار و توصیه‌های هلال احمر درباره مسمومیت با مونوکسید کربن

با افت دما و استفاده بیشتر از وسایل گرم‌کننده، خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش یافته‌است. مدیرکل آموزش‌های همگانی هلال احمر می گوید با رعایت چند نکته این خطر از افراد دور خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، نواب شمس‌پور مدیر کل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر گفت: باتوجه به هشدار هواشناسی و پیش بینی کاهش دما در اکثر نقاط کشور و به دنبال آن افزایش استفاده از وسایل گرمایشی همچون بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و موتورخانه احتمال وقوع مسمومیت با گاز منواکسید کربن، بالا می رود. بنابراین اگر از این وسایل استفاده می‌کنید، حتماً یک راه برای گردش هوا باید در نظر گرفته شود.

نواب شمس‌پور افزود: بی احتیاطی و نا آگاهی در راه‌اندازی وسایل گرمایشی موجب می‌شود که این وسایل به درستی کار نکند و عدم کارکرد صحیح آن بسیار خطرساز است. بنابراین از هموطنان درخواست می‌شود از ایمن بودن وسایل گرمایشی خود اطمینان حاصل کنند.

او توضیح داد: مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بدون بو است و علایم مسمومیت با آن ضعف و بیحالی، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی در بینایی و کاهش سطح هوشیاری است و چنانچه افراد در این محیط قرار گیرند؛ دچار حالت تشنج و بیهوشی شده و حتی دچار کما یا مرگ می‌شوند.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر تاکید کرد: اگر با فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بود برخورد کردید، ضمن تماس فوری با اورژانس و آتش نشانی باید او را از محل خارج و به فضای باز منتقل کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha