فروش میانکاله بازی رسانه ای/ میانکاله تشنه است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۳۰ درصد از تالاب میانکاله خشک شده و موضوع فروش میانکاله بازی رساته ای است و تنها شاید بحث زمین‌ها با مالکیت خصوصی اطراف میانکاله مطرح باشد.

روح الله اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، به مناسبت روز میانکاله اظهار کرد: میانکاله از چندین عنوان حفاظتی را برخوردار است که تحت عناوین ذخیره گاه زیست کره، پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش‌های اکولوژیک میانکاله بر کسی پوشیده نیست خاطرنشان کرد: این منطقه به دلیل اینکه حوزه اثرگذار چندین روستا و چندین شهر مازندران و گلستان است در معرض تعارضات انسانی و طبیعی قرار گرفته و مهمترین مسئله خشکی تالاب است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر روند خشکی تالاب میانکاله افزایش پیدا کرده است و ادامه دارد افزود: ۳۰درصد از سطح تالاب که نزدیک به ۱۵ هزار هکتار از پهنه‌ی آبی تالاب خشک شده که سطح قابل توجهی از تالاب است را از دست دادیم و از آنجایی که منابع آبی آب شیرین از بالادست تامین نمی‌شود به لحاظ کیفی نیز تالاب در معرض تهدید است.


اسماعیلی با بیان اینکه فعالیت های انسانی در حوزه تالاب همگام با طبیعت نیست تصریح کرد: تهدیدات انسانی، بحث حقابه و مصرف سم و کود نیز موجب شده تالاب وضعیت خوبی نداشته باشد و همگام با طبیعت نباشد و این نشان می‌دهد که در فعالیت های انسانی در حوزه ابریز خوب عمل نکردیم.


حمله‌ی جرگه‌ای شکارچیان در تالاب میانکاله

وی درباره مسئله شکار پرندگان و چالش‌های موجود نیز گفت: در بحث شکار نیز به جهت محدودیتهای شکار که به لحاظ قانونی در حال اعمال است از سمت استان گلستان و بندر ترکمن طی دو سال اخیر با شیوه جدیدی از شکار مواجهیم که به صورت جرگه ای حمله می‌کنند و کار حفاظت را برای همکاران ما دشوار کردند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: به همین جهت دست یاری به سوی نیروهای نیروهای نظامی و امنیتی مازندران و گلستان دراز کردیم و از آن آنها کمک خواستیم تا جلوی این افراد شکارچیان که مخرب محیط زیست هستند گرفته شود.

فروش میانکاله منتفی است/ بحث مالکیت های خصوصی اطراف میانکاله مطرح است


اسماعیلی در پاسخ به مسئله فروش میانکاله این موضوع را رد کرد و گفت: محدوده تالاب میانکاله قسمت اعظم از آن منابع ملی و غیر قابل فروش است اگر بخشی از آن که در اختیار بخش خصوصی و غیر ملی است تنها درصورتی که مستثنیات قانونی داشته باشد محدویتی برای فروش برای او وجود ندارد و مرجع اعلام منابع ملی و غیر ملی سازمان منابع طبیعی است زیرا حفاظت با منافع قانونی افراد در تعارض نیست اما منابع ملی قابل فروش نیست و درباره میانکاله با حساسیت ‌های موجود موضوعیت ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که مالکیت خصوصی در میانکاله دارند در چهارچوب قانون مجوز فعالیت هایی که با بحث حافظت انطباق دارد را نیز دریافت خواهد کرد.

فروش تالاب میانکاله بازی رسانه ای

این مسئول گفت: در سال ۴۲ از طریق پایش هوایی مستثنیات قانونی شناخته شد و منابع ملی مرزهایش مشخص شد و بنام دولت ملی اعلام‌شد. اراضی که در اختیار اشخاص بود مستثنیات قانونی شناخته شد و اگر منابع طبیعی اعلام‌کند منعی ندارد اما بنظر می‌رسد مطرح کردن فروش میانکاله بازی رسانه ای است زیرا امکان فروش منابع ملی وجود ندارد تخلف محسوب می شود.


اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خوددرباره‌ی پرندگان و مرگ و میر های گذشته نیز عنوان کرد: طی دو سال گذشته تلفات آماری پرندگان را مشاهده نکردیم و به لحاظ جمعیت پرندگان، سرشماری هایی که انجام شده جمعیت برندگان نسبت به سنوات قبل کمتر شده اما تلفات جدید نداشتیم و تالاب رو به پایداری است.

وی افزود: تلفات هم همانطور که پیش از این از سوی مراجع سازمان دامپزشکی اعلام شده بود به دلیل سم بوتولیسم بود که موجب مرگ و میر پرندگان شد وخوشبختانه در حال حاضر مرگ و میر به صفر رسیده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ما دست نیاز به سمت مردم دراز می‌کنیم بحث حفاظت موضوعی نیست که تنها یک دستگاه باشد و قطعاً موضوع استفاده همه جانبه است و غیر ازین به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و همه دستگاه‌ها باید در زمینه حفاظت کمک کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

اسماعیلی گفت: از سال ۹۸ در سطح ملی ستاد ملی حفاظت از تالاب‌ها که با ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد، حفاظت تالاب میانکاله نیز در دستور کار قرار گرفت که مصوبات خوبی داشتیم اما تامین منابع مالی یکی از دلایلی بود که مصوبات حالت اجرایی صد درصد پیدا نکردند و در این راستا دستگاه‌های اجرایی و مردم باید کمک کنند که در زمینه حفاظت از تالاب ها و تالاب میانکاله که منحصربه فرد است تلاش کنیم تا گام‌های اساسی در حفاظت از تالاب برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha