دست گدایی سئول به‌سوی اعراب جنوب خلیج‌فارس

سفیر سابق ایران در چین بخشی از سخنان رئیس جمهور چین را بنا بر تحریک امریکا و مشکلات شرق آسیا و قسمی دیگر را ناشی از دریافت دلارهای عربی عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،جواد منصوری در مصاحبه با برنامه رویداد و در رابطه با سخنان رئیس جمهور کره جنوبی اظهار کرد: از یک سال گذشته صحنه سیاسی دچار تغییراتی شده و برخی کشورها به نوعی به دستپاچگی و بلاتکلیفی گرفتار شدند و بعضا اشتباه و خطاهای بزرگی را مرتکب می‌شوند.

وی رفتار و کنش رئیس جمهور کره جنوبی را بر خلاف تمام اصول مرسوم دیپلماتیک عنوان کرد و به زیان کره ای‌ها دانست و گفت: صرف نظر از همکاری گسترده میان ایران و چین در یکی دو سال اخیر و ارتباط گسترده تر با روسیه، مشکلاتی در شرق آسیا پدید آمده که ناشی از تهدیدات امریکا بر ضد چینی هاست و به نوعی امریکا می‌خواهد این مشکلات را به غرب آسیا منتقل کند.

به عبارت دیگر کره جنوبی در چند دهه گذشته در مسائل بین الملل موضعی صرف در رابطه با کره شمالی اتخاذ می‌کرد اما امروز شاهد پدیده کاملا جدید هستیم که ناشی از دیکته و نسخه امریکایی است که برای کره ای‌ها پیچیده شده است.

به گفته منصوری امریکا به این ترتیب می‌خواهد شرایطی را که در شرق آسیا برای کره جنوبی به وجود آمده را تلافی کند و بحث تهدیدات کره شمالی و نیز تهدید چین علیه تایوان و دیگر متحدان امریکا در شرق آسیا مزید بر علت است.

وی همچنین دلیل دیگر را جذب دلارهای امریکایی در خلیج فارس دانست تا این که کره ای‌ها بخشی از کسادی اقتصادی خود را تامین کنند و بدین ترتیب چنین سخنانی بنا بر بازار گرمی برای خودشان بوده است والا کره ای‌ها ترجیح می‌دهند موضعی نداشته باشند و کاسب کارانه کار کنند.

منصوری همچنین تاکید کرد که ایران در سال‌های اخیر طوری نشان داده که گویی چندان هم به کالاهای کره‌ای نیازمند نیست و عملا این رویه [موضع کره را علیه جمهوری اسلامی نمایان ساخته است].

وی تصریح کرد: این موضوع مهمی است که باید به یاد داشته باشیم نباید به سخنان مقامات اعتنا کرد چون عملکرد آن‌ها با سخنان‌شان فرق دارد چون در خفا چیز دیگری می‌گویند و این واقعیت بنا بر تجربه سی ساله بنده در وزارت خارجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha