کد خبر: 194046
۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
تحریم سپاه پاسداران ایران توسط اروپا؛ چرا؟

پارلمان اروپا روز چهارشنبه (دیروز) به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند؛ قرار است این طرح در نشست امروز پارلمان اروپا مورد بررسی قرار گیرد و برای آن رای‌گیری شود.

- پس از گذشت سه سال از اقدام ترامپ مبنی برقرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی اقدام دیروز پارلمان اروپا درحقیقت تاییدی است براین مساله که اروپای سالهای اخیر در سیاست خارجی حداکثر نقش "دنبالچه"برای امریکا را بازی می‌کند .جالب آنکه میزان و شدت فرمانبری اروپا از آمریکا بحدی است که تفاوتی میان اینکه حکومت امریکا دست دمکرات‌ها یا جمهوریخواهان باشد قائل نیست؛ اخیرا "باب منندز" رئیس شورای روابط خارجی سنای امریکا با تاکید اعلام کرد: کشورهای اروپایی باید در معرفی سپاه پاسداران به عنوان آنچه که هست یعنی یک سازمان تروریستی به ما ملحق شوند.
- اگر چه در خصوص این تصمیم اروپایی-آمریکایی گفته می‌شود از ضمانت اجرای لازم برخوردار نیست و صرفا مقوله ای احساسی ،تند و غیر حرفه ای است اما نفس مبادرت به این اقدام به معنای آن هست که "غرب" به شکلی کاملا منسجم می‌کوشد تا سیاست فشار بر ایران را جهت بهره برداری در برجام و به تسلیم واداشتن ایران درمقابل خواستهای غرب به تسلیم مطلق کامل کند.
- در توجیه تحریم سپاه بهانه‌جویی‌های اروپا بسیار قابل تامل است؛ اینها مدعی هستند سپاه پاسداران ایران مسئول بمب گذاری، حملات موشکی، قاچاق اسلحه، ترور و بالاخره توزیع پهپادهای قاتل است و به این دلایل بایستی تحریم شود؛ سوال اساسی این است که به فرض صحت این ادعا !بدیهی است که همه آنها نمی‌تواند محصول جند ماه،چند هفته و چند روز اخیر باشد پس چرا اتحادیه اروپا طی هفته های اخیر به این نتیجه رسیده است که سپاه را تحریم کند؟ آیا جز این است که گردانندگان این سناریو هم مانند امریکا، به آنچه خروجی اغتشاشات اخیر درایران نامیده می‌شود دل بسته‌اند؟ و آیا این اقدام رکن مکمل فشار حداکثری چندین ساله آمریکا بر ایران نیست؟
- پیش از این و در اوج اغتشاشات در ایران پرونده ادعایی کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین و علیه اوکراین بشدت پیگیری شد که البته راه بجایی نبرد؛ چند روز پیش ادعا شد یک کشتی حامل اسلحه قاچاق از ایران به مقصد یمن در حرکت بوده است که توسط آمریکا مصادره شده است! البته این ادعا نیز ازسوی هیچ منبع قابل اعتمادی تایید نشد؟ در خصوص پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین هم طرف اوکراینی در جلسه اول بررسی این ادعا حاضر نشد و در دومین جلسه نیز تنها به ارائه برخی ادعاهای رسانه ای بجای ارائه سند اکتفا کرد و... با لحاظ همه این واقعیات تنها و تنها دلیل پس پشت اقدام دیروز اتحادیه اروپا را می‌توان مرتبط با برجام و اعمال فشار حداکثری به ایران به تحلیل نشست.
- در اینکه تصمیم جدید اروپا چه سرنوشتی پیدا کند باید منتظر ماند و دید اما آنچه مسلم است اینکه دستان ایران هیچ گاه درمقابل کینه ورزیها و دشمنی‌ها بسته نبوده است
- اگر تصمیمات اروپایی آنچنان‌که ادعا می‌شود افزون بر تحریم سپاه متوجه برجام نیز باشد و موجودیت و هویت این پیمان بین‌المللی را تهدید کند آنگاه می‌توان انتظار داشت که نوع و جنس اقدامات ایران و تبعاتی که از این ماجرا متوجه اروپا خواهد شد از جنس و نوعی ویژه و متناسب با اقدام دو وجهی اروپاییان باشد؛ آیا اروپای سرمازده، در زمستان سرد و در شرایطی که متاثر از امریکا بار اوکراین را بر دوش گرفته است حاضر خواهد بود باری مضاعف و البته عاری از محاسبه را مجددا برگرده خود تحمیل کند؟ باید منتظر ماند و دید.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha