وزارت‌صمت چگونه با قیمت‌های دستوری خانه را گران کرد؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران گران شدن بی‌دلیل فولاد طی هفته‌های اخیر را موجب افزایش قیمت مسکن برای مردم و پروژه‌های دولتی دانست.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،سیدحامد ضیایی با اعلام این که قیمت فولاد تولیدی با نرخ مصرفی آن هم خوانی ندارد، اظهار کرد: وزارت صمت در قیمت گذاری دخیل است و بسیاری قیمت‌ها در حوزه فولاد یا مستقیما دستوری اعمال می‌شود و یا به واسطه بخشنامه‌ها تعیین می‌گردد که برخی از آن نیز خلع الساعه است.

وی با بیان این که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت فولاد وجود ندارد، گفت: نهاده‌ها ثابت بوده و اگر قیمت جهانی فزونی گرفته به حوزه صادرات مربوط است و ربطی به داخل کشور ندارد اما چرا فولاد در بورس کالا گران شده است؟ !

ضیایی در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو تاکید کرد که مصالح و مواد اولیه به طور مستقیم به دلار ارتباط ندارد که باید با قیمت ثابتی‌ها اهالی این فن پیش بینی می‌کنند، نرخ گذاری شود نه این که در مدت زمان اندکی با افزایش ۴۰ درصدی رو به رو گردد.

*دولت در حوزه فولاد دخالت نکند

در ادامه وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روی خط ارتباطی رادیو گفت‌وگو حاضر و پاسخگوی سوالات برنامه شد.

وی با بیان این که قیمت فولاد باید تابعی از مولفه عرضه و تقاضا و... باشد، گفت: اگر معتقد به نرخ گذاری واقعی باشیم باید اجازه دهیم که عرضه و تقاضا قیمت تعادلی را شکل دهد.

اما به دلیل این که به روش‌های کنترل بازار آن هم به صورت غیر کارشناسی اعتماد می‌شود، سرکوب قیمت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

یعقوبی با بیان این که بر اساس علم اقتصاد، حباب قیمتی بعد از مدتی خود را اصلاح خواهد کرد و به قیمت تعادلی باز خواهد گشت، افزود: همه چیز در کشور دارای بار تورمی است ولی قیمت فولاد بسیار از این تورم عقب افتاده است چرا که دولت سیاست‌های تورمی شدیدی را بر قیمت‌ها اعمال کرده بود که شامل سیاست‌های قیمت گذاری دستوریِ نوین می‌باشد.

وی با بیان این که دولت از طریق عرضه فولاد در بورس کالا قیمت آن را کنترل می‌کرد، افزود: در این میان وقتی گاز واحدهای فولادی قطع و قیمت ارز با جهش رو به رو می‌شود، نرخ فولاد یک باره افزایش یافته و اگر دولت دخالت نکند، با وصل شدن گاز فولادی‌ها و متعادل شدن نسبی بازار ارز قیمت‌ها به روال عادی باز خواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha