حساسیت ویژه در استانداردسازی محصولات نانو

در زمینه رعایت استاندارد و کاهش ضریب خطا در تولید محصولات نانو، از سال ۹۶ برنامه مشترک میان ستاد ویژه فناوری‌های نانو و سازمان ملی استاندارد آغاز شد تا پس از تأییدات لازم از سوی این دو سازمان، محصول تولید شده «نشان نانو» دریافت نماید.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،مهندس سمیرا گل زردی (کارشناس مسئول گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد نانو) ضمن بررسی استانداردها در فناوری نانو، رفع چالش‌ها و موانع اظهار کرد: طی سال‌های اخیر ستاد ویژه فناوری‌های نانو باتوجه‌به استاندارهای جهانی، تمام تلاش و توان خود را بر استانداردسازی محصولات نانو گذاشت تا بیش‌ازپیش بر کیفیت این محصولات بیفزاید، چرا که این روند تأثیر بسزایی در توسعه تولید و تجاری‌سازی محصولات مختلف فناوری نانو دارد. به همین منظور کمیته استانداردهای فناوری نانو در سال ۸۵ متناظر با کمیته فنی استانداردسازی فناوری نانو در سازمان ایزو تشکیل و همکاری بین این دو سازمان و کمیته به‌صورت تنگاتنگ دنبال شد.

وی ادامه داد: کمیته استانداردهای فناوری نانو در ایران ضمن تأکید و نظارت بر تولید محصولات بر پایه استانداردهای ملی؛ به نیازسنجی این قبیل محصولات بر اساس اولویت‌های تولید می‌پردازد و امروزه باگذشت بیش از یک دهه از آغاز به کار این کمیته؛ قریب به ۱۵۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو تدوین، تصویب و منتشر شده است که این استانداردها شامل؛ «تعاریف واژگان اصلی این حوزه»، «سندهای فنی محصولات نانو»، «روش‌های آزمون»، «تعیین مشخصات و ویژگی‌های انواع محصولات فناوری نانو» و ... می‌باشند.

این کارشناس مسئول گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد نانو با اشاره به برخی مدعیان تولید محصولات نانو گفت: تمامی محصولات نانو با الزامات ویژه و دقیق محیط زیستی و رعایت همه‌جانبه بهداشت تولید می‌شوند و ازاین‌رو هر فرد یا گروهی نمی‌تواند تمامی این موارد را در دستور کار قرار دهند و ما به همین دلیل ستادهای کنترل کیفی و استانداردسازی را تشکیل دادیم تا کوچک‌ترین اهمال‌کاری در این مسیر صورت نگیرد. در زمینه رعایت استاندارد و کاهش ضریب خطا در تولید محصولات نانو نیز، از سال ۹۶ یک برنامه مشترک و راهبردی میان ستاد ویژه فناوری‌های نانو و سازمان ملی استاندارد کشور آغاز کردند تا پس از تأییدات لازم از سوی این دو نهاد، محصول تولید شده نشان نانو دریافت کرده و اجازه تولید انبوه آن صادر شود.

مهندس سمیرا گل زردی در برنامه « گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو ضمن تأکید بر استانداردسازی محصولات نانو افزود: ما در ستاد همکاری با سازمان ملی استاندارد تلاش می‌کنیم تا محصولات حوزه فناوری نانو را مطابق با استانداردهای جهانی بسنجیم که از بالاترین سطح کارایی، ایمنی و خواص ویژه برخوردار باشد و قدمی مؤثر در مسیر ارتقای کیفیت این قبیل محصولات برداریم. البته ما انتظار داشتیم که این روند پیش از اینها راه‌اندازی و در دستور کار قرار گیرد؛ اما با مشکلاتی که در این حوزه داشتیم، شاهد تأخیر در این اجرا بودیم که امیدواریم با آخرین تغییراتی که در سازمان ملی استاندارد کشور رخ‌داده است شاهد همکاری و همیاری بیشتر این سازمان باشیم که منتج به ورود و عرضه گسترده محصولات استانداردسازی شده نانو در بازار مصرف و صنایع تولیدی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha