دردهای لگنی یکی از شایع ترین علائم بیماری آندومتریوز

متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شایع ترین علامت آندومتریوز دردهای لگنی است گفت: آندومتریوز تشکیل بافت داخلی رحم در جایی خارج از رحم است و خستگی، درد، خونریزی ، کیست های داخل شکمی، چسبندگی، نازایی از شایع ترین علائم و عوارض بیماری است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر لیلی حفیظی ، با بیان اینکه از هر ده بانو یک نفر مبتلا به بیماری آندومتریوز است و علت اصلی بیماری مشخص نیست اما قطعا زمینه ژنتیکی و ایمونولوژی وجود دارد اظهار کرد:آندومتریوز یک بیماری پیچیده و مربوط به سیستم ایمنی و یا هورمونی است که دختران و زنان را در سنین باروری گرفتار می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در آندومتریوز یا به اختصار”آندو” بافتی شبیه آندومتر در مناطق دیگر بدن در خارج از رحم یافت می شود، ابراز کرد: این بیماری تخمدان ها، لوله های رحمی، لیگامانهای محافظت کننده رحم، فاصله بین واژن ورکتوم، سطح خارجی رحم و پوشش داخلی حفره لگن را درگیر می سازد.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه تحقیقات اخیر نشان داده که دختران و زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز، ریسک بالاتری برای ابتلا سرطان های سینه، تخمدان و ملانوما دارند، عنوان کرد: ضایعات آندومتریال معمولاً به هورمون های دوره قاعدگی پاسخ می دهند و هر ماه بافت ساخته شده ریزش پیدا کرده و باعث خونریزی می شود.

وی ادامه داد: بر خلاف آندومتر، بافت آندومتریال خارج رحمی راهی برای خروج از بدن ندارد و نتیجه آن خونریزی داخلی، فساد خون و ریزش بافت از ضایعات آندومتریال، تورم مناطق اطراف و تشکیل بافت اسکار است.

دکتر حفیظی با اشاره به اینکه عوارض دیگر این بیماری بسته به نوع منطقه ضایعات می تواند بصورت پارگی ضایعات (که می تواند منجر به گسترش آندومتریوز به مناطق جدید شود) تشکیل چسبندگی ها، خونریزی روده یا انسداد (اگر ضایعات درون یا نزدیک روده ها باشند) تداخل در عملکرد مثانه (اگر ضایعات روی مثانه یا داخل آن باشند) بروز می کند، گفت: یکی از روش های درمان آندومتریوز جراحی لاپاراسکوپی است که نیاز به مهارت خاصی دارد.

وی گفت: این مدل از جراحی در مدت 10 سال اخیر توسط متخصصین زنان همگام با جراحی های دنیا ارتقا یافته است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد سومین دانشگاهی است در کشور که تربیت فلوشیپ این رشته را برعهده دارد.

دکتر حفیظی بیان کرد: جراحی لاپاراسکوپی از طریق ایجاد حرفه کوچک در شکم ایجاد می شود و از فواید این روش می توان به کاهش میزان درد ، عفونت زخم ، چسبندگی داخل شکمی نسبت به جراحی های باز اشاره کرد و در این روش بیمار زودتر می تواند به فعالیت طبیعی خود برگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha