تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ، نجات بخش جان بیماران بسیاری است

رییس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: راههای پیشگیری از سرطان، علائم هشدار دهنده سرطان و عوامل خطر به عموم مردم در مراقبت های بهداشتی آموزش داده می شود تا با افزایش آگاهی جامعه، به موقع بیماری شناسایی و مراحل درمان آغاز شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد احمدیان، با اشاره به اینکه غربالگری سرطان روده بزرگ در گروه سنی افراد 70-50سال هردوسال یکبار ، جهت پیشگیری وتشخیص انجام می شود، گفت: اغلب سرطان ها در کولون یا رکتوم از پولیپ ها ایجاد می شوند، بنابراین غربالگری برای پیدا کردن یا برداشتن آنها به جلوگیری از رشد آنها به سرطان جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: علائم هشدار دهنده اولیه سرطان روده بزرگ می تواند شامل مواردی مانند کاهش وزن ناگهانی و یا رشته ای و باریک شدن مدفوع باشد، خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن یا تیره، مدفوع رشته ای یا باریک، احساس نیاز به تخلیه روده، در حالی که چیزی از آن خارج نمی شود، کم خونی ناشی از فقر آهن، درد مداوم شکم و کاهش وزن است.

دکتر احمدیان گفت: اگر چه ممکن است این علائم ناشی از بیماری های دیگر مانند هموروئیدیا بیماری های التهابی روده باشد، اما بایستی حتما در مورد آنها با پزشک مشورت شود؛ خون در مدفوع، حتی اگر به طور گاه و بیگاه دیده شود، نبایستی نادیده گرفته شود.

تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ، نجات بخش جان بیماران بسیاری است

دکتر احمدیان با تاکید براینکه تشخیص به موقع بیماری جان بیماران بسیاری را نجات داده است، گفت: علائم موضعی سرطان روده ، تنها بر روده بزرگ یا رکتوم اثر می گذارد و بر اندام های دور دست سرایت نمی کند، این علایم شامل یبوست، اسهال، اسهال و یبوست متناوب یا سایر تغییرات عادات روده، خونریزی مقعد یا وجود خون در مدفوع، نفخ شکم یا گرفتگی و ناراحتی در این ناحیه، احساس خالی نشدن کامل روده، مدفوع باریک تر از حد معمول است.

دکتر احمدیان بیان کرد: از دست دادن اشتها، کاهش وزن غیر قابل توضیح، حالت تهوع، استفراغ، زردی، کم خونی، ضعف، احساس خستگی از جمله علائم سیستماتیک سرطان روده است .

وی تاکید کرد: برخی از این عوامل به دلیل سایر بیماریهای التهابی روده است و با مشاهده آن نباید نگران بیماری بدخیمی روده بود بلکه نیاز به آزمایشات تشخیصی بیشتری برای تعیین علت دقیق بیماری وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha