کنترل وزن  امری پیچیده و به عوامل متعددی بستگی دارد

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کنترل وزن امری پیچیده است و به عوامل متعددی بستگی دارد اظهار کرد: تحقیقات بعمل آمده در حوزه های تخصصی نشان می دهد که افراد با افزایش وزن و چاقی صرفا آدم های پر خور و کم تحرکی نیستند، که مدام تشویق به کم خوری و پرتحرکی شوند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد رضا نورس با بیان اینکه ژنتیک تنها چیزی نیست که وزن طبیعی بدن را تعیین کند، بلکه وزن ما تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد خاطر نشان کرد: در واقع تحقیقات نشان می دهند که ژنتیک فرد در پاسخ به پرخوری فرد، وزن را تعیین می کند. به زبانی دیگر،‌ همه ما اگر پر خوری داشته باشیم اضافه وزن پیدا می کنیم (چاق می شویم)، اما ژنتیک تعیین می کند که با چه سرعتی وزن ما افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه مزاج از مهمترین پایه های شناخت و درمان طب سنتی است تصریح کرد: مزاج هر فرد از بدو تولد خود را نشان داده و در مسیر رشد و نمو تغییراتی متناسب با محیط و سبک زندگی پیدا میکند. در مزاج های معینی درجاتی از تنومندی و درشتی اندام و در بعضی لاغری و ریز اندامی دیده می شود. شناخت دقیق این مزاج ها در فرد، مقوله نو به دنیای چاقی و لاغری است که متخصص طب سنتی به آن ورود می کند و از آن برای اصلاح یاری می جوید.

دانش آموخته طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: درک و مدیریت افکار، رفتارها، باورها، عادات و هیجانات در حوزه های تخصصی روانشناسی و روانپزشکی و مداخلات درمانی ذهن و بدن حیطه مهم و تاثیر گذار دیگری است که می توانند در کنترل وزن کمک کنند. طب ایرانی، با رویکرد کل نگری و اعتقاد بر وحدت ذهن و جسم یا روح و روان با تن و توجه به امور معنوی سلامت و طب روحانی می توانند به طور همکار درقالب یک تیم مراقبت بهداشتی یا جداگانه کار کنند و با آرام سازی هیجانات و اصلاح رفتارهای تکانه ای و باورهای ناکارآمد و بازگرداندن اعتدال به سامانه های لطیف بدنی و محرک های آن (روح طبی و قوه های بدنی)، تغذیه های متناسب و دادن گیاهان دارویی به این حوزه کمک موثری داشته باشند.

دکتر نورس گفت: تلاش همه متخصصان بر تغییر سبک زندگی به یک شیوه سالم تر، رژیم غذایی متعادل تر، همراه با فعالیت های بدنی معقولانه است.

وی تاکید کرد: طب سنتی یک برنامه منسجم و کاربردی در قالب حفظ تندرستی، با شش گام یا شش حیطه می باشد که نکته مهم آن در نظر گرفتن تفاوت های محیطی و سنی و مزاجی هر فرد است که امروزه هم در پزشکی شخصی سازی مطرح است. لذا متخصص طب سنتی با ورود به حوزه مهم سبک زندگی شما ، راه های نو برای ارتقاء سطح سلامت و اعتدال وزنی ارائه می دهد.

دکتر نورس با بیان اینکه باید برای کاهش وزن پایدار یک برنامه بلند مدت از تغییر سبک زندگی داشت خاطر نشان کرد: حفظ کردن وزن به عنوان یک چالش مهم به تغییر سبک زندگی تان وابسته است. در واقع بیشتر افرادی که سبک زندگی شان را تغییر نمی دهند، یا بعد از تغییرات زود به قبل بر می گردند یک سوم از وزن کم شده شان تا یک سال اول مجددا باز می گردد و تا پنج سال به وزن قبلی خود بر می گردند.

دکتر نورس با بیان اینکه کنترل وزن و چاقی و لاغری در طب ایرانی، مبانی تحلیلی و تشخیص خودش را دارد اظهار کرد: در برنامه های درمانی تعریف شده و مصوب، مبنای کار با شرح حال، معاینه و در صورت نیاز استفاده از آزمایشگاه و تصویر برداری و با ملاحظه وضعیت بدنی و روانی فرد و نوع داروهای مصرفی برنامه سه ماه در نظر گرفته می شود تا با رویکرد تلفیقی و استفاده از مداخلات تغذیه، سبک زندگی، طب ورزشی، مداخلات روانی و آموزش های لازم به یک وزن متعادل و ماندگار دست پیدا کنیم.

منبع:وبدا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha