دفتر تسهیل گری زنجان دربین دستگاههای اجرایی شناخته شده نیست

مدیر اولین دفتر تسهیل گری در زنجان با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری، کارگزاران راه و شهرسازی در دل محلات شهرها هستند، گفت: این دفاتر هنوز در بین سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست و هیچ گونه ذهنیتی نسبت به دفاتر تسهیل گری ندارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان؛ مهران فرامرزی با بیان اینکه ۱۰ سال قبل دفاتر تسهیل گری در کلان شهرها و به خصوص در شهر تهران به تعداد ۵۰ دفتر ایجاد شد، اظهارکرد: فلسفه وجودی این دفاتر ارائه خدمات لازم به مردم در حوزه شهرسازی و معماری است تا مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند بتوانند با بدنه حاکمیت ارتباط ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین باربه همت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان،دفتر تسهیلگری در استان زنجان در منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان در سال ۹۹ به بهره برداری رسید، افزود: تاکنون تنها از منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰۰ نفر به دفتر تسهیلگری این منطقه مراجعه کردند و خواسته‌های متنوعی داشتند و خیلی از درخواست‌ها در بخش فرهنگی و اشتغال بوده و مشاوره لازم داده شده و به میراث فرهنگی معرفی شدند.

مدیر این دفتر تسهیل گری، با بیان اینکه این دفاتر هنوز در بین سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست بیان کرد: برخی مدیران شهرداری با ویژگی‌ها و مزایای دفاتر تسهیلگری آشنایی ندارند و این مهم در راستای بازآفرینی محلات بافت فرسوده است.

فرامرزی تأکید کرد: دفاتر تسهیلگری به عنوان کارگزار در دل بافت فرسوده آغاز به کار کرده و این دفاتر اقدامات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی و شهرسازی را به صورت حضوری احصا و طبقه بندی می‌کنند و با دعوت از مدیران راه و شهرسازی مسائل مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه احصای مشکلات ساکنین محلات بافت فرسوده توسط دفتر تسهیلگری طبقه بندی می‌شود و اقدامات زود بازده گزارش شده و توسط سازمان‌های مختلف به نتیجه می‌رسد، افزود: ایجاد دفاتر تسهیلگری در زنجان منجر به تحول در بافت‌های فرسوده شهری می‌شود و منطقه سعدی جنوبی دارای بافت فرسوده باارزش تاریخی است.
دفاتر تسهیل گری قوانین و آئین نامه‌های خود را دارد

مدیر دفتر تسهیل گری افزود: مسئولین می‌دانند دخالت مستقیم آنها در بافت فرسوده سخت است و چندین سال طول می‌کشد و می‌طلبد که با دفاتر تسهیل گری که از جنس خود مردم بوده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کند، ارتباط بگیرند.

فرامرزی تصریح کرد: دفاتر تسهیل گری قوانین و آئین نامه‌های خود را دارد و این آئین نامه‌ها ذیل شرکت بازآفرینی شهری ایران، زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و در سه سطح کارگزاری، تسهیل گری و توسعه گر به معنای کسی که توان تسهیل گری دارد و توان سرمایه گذاری در بافت فرسوده را دارد، تعریف می شود.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات دفاتر تسهیل گری تنها ارائه مشاوره نیست، بیان کرد: محدوده محله سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰ هکتار است و گستره فعالیت افزایش یافته و این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش یافت تا محدوده بیشتری را پوشش بدهیم.

این فعال حوزه بازآفرینی با بیان اینکه در محلات بافت فرسوده علیرغم اینکه به ساخت و ساز توجه می‌شود پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و اشتغال هم مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: دفتر تسهیل گری در منطقه سعدی جنوبی زنجان محدودیتی برای ارائه خدمات به ساکنین دیگر محلات بافت فرسوده ندارد و مردم در مناطق اسلام آباد و نجف آباد و سایر محلات بافت فرسوده می‌توانند به این دفتر مراجعه کنند.

فرامرزی با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری، کارگزاران راه و شهرسازی در دل محلات هستند، و این دفاتر به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارند اظهار داشت: درخواست داریم توسط اداره کل راه و شهرسازی محلی برای استقرار این دفتر در مرکز استان فراهم شود چرا که بیش از ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این دفتر مشغول به کار هستند و حقوق این تعداد را خودمان پرداخت می‌کنیم.

لزوم ضرورت تعدد دفاتر تسهیل‌گری در استان زنجان

وی با بیان اینکه تسهیل گر با اطلاع کامل از محلات بافت فرسوده از تمام توان و دانش و نیروهای خود استفاده می‌کند تا در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه رخ دهد،افزود: دفاتر تسهیل‌گری بافت‌های فرسوده به منظور جلب مشارکت ساکنین محلات بافت فرسوده در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شکل گرفته است و ما برای تحقق این مهم تلاش خود را می‌کنیم.

این مسئول، بر لزوم ضرورت تعدد دفاتر تسهیل‌گری در استان تاکید کرد و یاد آورشد: این دفاتر می‌توانند با بسترسازی و توانمندسازی زمینه را برای مشارکت مردم در بازآفرینی شهری بافت فرسوده فراهم کنند و همچنین هدف این دفاتر در بافت‌های ناکارآمد ایجاد باز آفرینی شهری با پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که این مهم توسعه پایدار شهری در مناطق بافت فرسوده را به دنبال دارد و دفاتر تسهیل‌گری با داشتن مهندسان مجرب در بخش شهرسازی و معماری یاریگر مردم هستند.

فرامرزی؛بر لزوم اطلاع رسانی و تبلیغ فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری در استان تأکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی هیچ گونه ذهنیتی نسبت به دفاتر تسهیل گری ندارند لذا باید به خوبی اطلاع رسانی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha