فرابورس و شفاف سازی درخصوص نقل‌ و انتقال‌های رنگی

آخرین طبقه‌بندی ناشران درج‌شده در بازار پایه امروز دهم بهمن‌ماه منتشر شد که بر اساس آن ۷ نماد به تابلو پایه زرد ۳ نماد به تابلو پایه نارنجی و ۳ نماد به تابلو بازار پایه قرمز منتقل شدند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)، یه نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، بر اساس این دستورالعمل، سالی دو بار در مردادماه و دی‌ماه طبقه‌بندی ناشران بازار پایه انجام می‌شود و با توجه به مشخص بودن معیارهای حضور در هر یک از تابلوهای بازار پایه، سهامداران میتوانند در زمان طبقه‌بندی با مراجعه به دستورالعمل و بررسی نحوه ارائه اطلاعات و صورتهای مالی توسط ناشران، تابلو مربوط به شرکت مدنظر خود را مشخص کنند.

از آنجا که یکی از دلایل انتقال نمادها از تابلو پایه نارنجی به تابلو پایه قرمز، عدم ارائه صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده بیش از سه دوره متوالی است، مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس پیش از انجام این طبقه‌بندی، طی مکاتباتی با ناشران، احتمال انتقال نماد در صورت عدم ارائه اطلاعات شرکت‌ها را یادآوری کرده است. از همین رو تمامی مسئولیت‌های مربوط به عدم انتشار اطلاعات و انتقال نماد معاملاتی بر عهده هیئت‌مدیره ناشر است.

از سوی دیگر طبقه بندی ناشران در تابلوهای بازار پایه، منافاتی با مسئولیت‌های اعضای هیئت‌مدیره در ارائه به‌موقع اطلاعات و ناشران ندارد و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها باید در راستای حفظ منافع سهامداران و ایفای مسئولیتهای قانونی برای ارائه به‌موقع اطلاعات تلاش کنند.

شروط نقل‌وانتقال‌ها
بر اساس ماده ۲۱ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس، طبقه‌بندیناشران بر اساس احراز یا عدم احراز شروطی برای هر کدام از تابلوهای بازار پایه انجام می‌شود.

تابلو پایه زرد و سه فاکتور
سه معیار برای درج ناشران در تابلو پایه زرد در دوره رسیدگی وجود دارد؛ اول اینکه مجموع روزهای تأخیر در ارائه اطلاعات مطابق با «دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان» بیش از ۱۰۰ روز نباشد.

همچنین دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی مطابق با «دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان» بیش از ۲ مرتبه نباشد و سومین فاکتور نیز ارائه حداقل یک صورت مالی حسابرسی‌شده از سوی ناشر است.

تابلو پایه نارنجی و دو معیار
این گزارش حاکی است، برای درج ناشران در تابلو پایه نارنجی ناشران باید حداقل یکی از دو معیار زیر را داشته باشند.

بر این اساس ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی، حائز شرایط تابلو پایه زرد یا تابلو پایه قرمز نباشند یا اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هر یک از صورت‌های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه از نوع عدم اظهارنظر یا اظهارنظر مردود باشد، در تابلو پایه نارنجی قرار می‌گیرند.

تابلو پایه قرمز و سه دلیل
در نهایت، ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حداقل یکی از سه معیار مطرح‌شده زیر را داشته باشند، در تابلو پایه قرمز درج می‌شوند.

اول اینکه برای ناشر، رأی بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی صادر شده باشد، دوم آنکه مجمع عمومی فوق‌العاده یا مراجع قضایی رأی به انحلال ناشر داده باشند. سومین مورد نیز این است که ناشر در سررسید دوره‌های رسیدگی، حداقل سه سال مالی متوالی صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه نکرده باشد.

گفتنی است ناشران باید به این موضوع توجه داشته باشند که ارائه اطلاعات با تأخیر بیش از ۵۰ روز در واقع از مصادیق عدم ارائه اطلاعات محسوب میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha