فتح‌الله توسلی: کشور به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیاز دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر کسی که حقوق می‌گیرد، به طور خودکار مالیاتش را پرداخت می‌کند؛ ولی کسی که کارش خرید و فروش ملک، مسکن، طلا و زمین است، هیچ وقت به طور خودکار مالیاتی نداده و هیچ‌گاه برایش در قانون سازوکار مالیاتی تعریف نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)، فتح‌الله توسلی در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در همه جای دنیا برای دارایی‌هایی مانند ملک و خودرو که حالت سرمایه‌ای گرفته‌اند و از فروش‌شان می‌توان سود کلانی به دست آورد، مالیات‌های سنگینی در نظر می‌گیرند. این اقدام باعث می‌شود که وضعیت بازار مسکن و خودرو و موارد مشابه، کنترل شود؛ چون به هر ترتیب افراد می‌دانند که از طریق خرید و فروش این دارایی‌ها نمی‌توانند سود صد درصدی داشته باشند و از سود و جذابیت آن کاسته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر دلیل اینکه قیمت مسکن مرتب بالا می‌رود این است که ابزار کنترلی برای آن وجود ندارد و مالیات به آن صورت که باید و شاید برایش در نظر گرفته نشده است. از طرفی بنگاه‌ها قیمت مسکن را بالا برده و قیمت جدیدی روی آن می‌گذارند یا مثلاً فروشنده قیمت را بالا می‌برد و به شخص دیگری می‌فروشد و در نهایت هر شخص، قیمت جدیدی برای مسکن می‌گذارد و در آخر، قیمت ملک به جایی می‌رسد که الان می‌بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی اذعان داشت: طبیعتاً نیاز کشور این است که این مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود، ولی در نحوه اجرای آن ابهاماتی وجود دارد که در مجلس نیز بحث‌های زیادی مطرح شد و برخی خواستار این بودند که این موضوع کلاً حذف شود. ولی افراد طراح این طرح و همینطور اعضای کمیسیون اقتصادی مصمم و پیگیر این هستند که این اتفاق عملی شود.

توسلی اظهار داشت: هر کسی که حقوق می‌گیرد، به طور خودکار مالیاتش را پرداخت می‌کند، ولی کسی که کارش خرید و فروش ملک، مسکن، طلا و زمین است، هیچ وقت به طور خودکار مالیاتی نداده و هیچ‌گاه برایش در قانون سازوکار مالیاتی تعریف نشده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ یادآور شد: چندی قبل نیز موضوعی به نام مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد و به خوبی پیش نرفت. دلیلش این بود که آمار دقیقی وجود نداشت و الان در حال تنظیم آمار آن نیز هستیم.

توسلی گفت: برخی از زیرساخت‌ها هنوز مشکل دارند زیرا این‌ها موضوعات جدیدی است، ولی کارها در حال انجام است. وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه‌های خود را دارند، ولی موضوع این است که برای نقل و انتقال املاک باید یک سری ارتباطات با بنگاه‌ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برقرار شود.

وی در ادامه بیان کرد: باید سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی به این سامانه متصل شود. الان بخشی از اطلاعات در سامانه‌های دیگر وجود دارد که قرار است به این سامانه هم وصل شود. ما الان سامانه پایانه‌های فروشگاهی را داریم. باید همه سامانه‌ها به زودی به یکدیگر مرتبط شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و رفع نواقص آن در وضعیت فعلی اقتصادی، نیاز کشور است. اراده عمومی مجلس هم این است که حتماً این اتفاق بیفتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha