اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت است

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت در افراد است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محسن نعمتی اظهار کرد: افرادی که سابقه دیابت ارثی در خانواده خود ندارند چنانچه وزن خود را در محدوده طبیعی نگهدارند، می‌توانند از طریق رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب و حفظ وزن در محدوده طبیعی از ابتلا به دیابت در سال‌های آینده پیشگیری کنند.

وی به نقش تغذیه و تاثیر آن در روند ابتلاء به دیابت تاکید و خاطر نشان کرد: دیابت یک مشکل متابولیک است که با سبک زندگی جامعه عجین شده و می‌توان گفت دیابت یک نوع بیماری است که مرتبط با روش زندگی افراد بوده بطوریکه سبک زندگی و نوع تغذیه نقش مهمی را در بروز و ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ۳۰ سال قبل تنها چهار درصد افراد مبتلا به دیابت بودند اما اکنون اضافه وزن و چاقی و عدم استفاده از یک برنامه غذایی مناسب موجب شده ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال به بیماری دیابت مبتلا شوند گفت: باید شیوه زندگی روزمره را اصلاح کنیم و زندگی را تغییر دهیم تا افراد به سمت دیابت نروند.

وی تاکید کرد: در مدیریت بیماری دیابت؛ ۲ مورد شامل تغییر شیوه زندگی و ممارست بر ادامه درمان های تجویز شده، تاثیرگذار است که اگر این عوامل را رعایت کنیم، می‌توانیم در کنار بیماری دیابت زندگی سالمی را تجربه کنیم.

دکتر نعمتی خاطرنشان کرد: با طراحی یک رژیم غذایی مناسب می‌توان از ابتلاء افراد به بیماری دیابت پیشگیری کرد. چنانچه کسی به این بیماری مبتلا شد، باید با مدیریت صحیح از عوارض آن جلوگیری کرد زیرا عوارض بیماری دیابت شامل قطع عضو، نارسایی کلیوی، سکته قلبی، مغزی و... است که این موارد از خود بیماری خطرناک‌تر است.

وی تاکید کرد واهمه ما از دیابت نیست زیرا می‌توان با دارو بیماری را کنترل و درمان کرد اما چنانچه دیابت در مراحل اولیه درمان و کنترل نشود، بیمار دچار عوارضی خطرناک خواهد شد.

وی توضیح داد: باید برنامه غذایی مناسبی برای یک فرد دیابتی در نظر گرفت تا غذا را به میزان مناسب و در زمان‌های مختلف روز دریافت کند. در این روش بهتر است که حجم زیاد غذا در یک وعده را از برنامه بیمار دیابتی حذف کرد و فرد همان مقدار خوراکی را در طول روز و در دفعات بیشتر استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha