مشهد قطب پیوند و اهدای عضو در شرق و شمال شرق کشور

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب اهدای عضو و پیوند اعضا در شرق و شمال شرق کشور محسوب می شود و تا کنون بیش از 5 هزار نفر از بیماران، با پیوند عضو به زندگی بازگشته اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاخص اهدای عضو در کشور در سال ۱۳۸۰ و همزمان با نخستین پیوند عضو از بیمار مغزی یک به ازای یک میلیون نفر جمعیت بود که اکنون میانگین این شاخص (پی. ام. پی) در کشور ۱۱ و در استان خراسان رضوی ۱۷ است و این رقم در مشهد ۲ برابر میانگین کشوری، یعنی ۲۱ اهدا به ازای هر میلیون جمعیت است.

دکتر محسن علی اکبریان افزود: افزایش چشمگیر شاخص اهدای عضو در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناشی از سه عامل رضایت خانواده‌ها، فعالیت رسانه‌ها و همچنین توانایی بالای این دانشگاه در پیوند عضو است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰ تنها اهدا و پیوند کلیه، قرنیه، پوست، قلب و پانکرانس در این دانشگاه انجام می‌شد که با پیشرفت‌های صورت گرفته اکنون عمل پیوند کبد، ریه، پیوند همزمان کبد و کلیه، پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز انجام می‌شود.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان اینکه هم اینک بیشتر عمل‌های پیوند اعضا در مشهد قابل انجام است، افزود: برداشت قلب در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان امام رضا (ع)، برداشت قرنیه در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) و یا در بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

محسن علی اکبریان ادامه داد: پیوند کبد، پانکراس و کلیه، پیوند همزمان کبد و کلیه و همچنین پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز در بیمارستان منتصریه و پیوند قلب، ریه و پوست در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو پیشتاز است، گفت: از زمان راه‌اندازی واحد پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون هزار و 287 مورد مرگ مغزی منجر به پیوند شده است که در مجموع پنج هزار و ۲۹۴ عضو و بافت به نیازمندان عضو اهدا و پیوند شده است که این امر نشان از فرهنگ سازی مطلوب در جامعه دارد.

رییس بیمارستان منتصریه افزود: در این مدت بیشترین پیوند اعضا مربوط به کلیه با هزار و ۶۴۵ مورد و بیشترین پیوند بافت مربوط به قرنیه چشم با هزار و ۳۱۹ مورد بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha