انجام نخستین عمل حذف جنین دارای اختلال در بارداری دوقلوهای همسان به روش مایکروویوابلیشن

رییس بخش طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی و کاربرد موفقیت آمیز دستگاه مایکروویوابلیشن در انجام جراحی حذف جنین دچار اختلال در بارداری حامل دوقلوهای همسان برای نخستین بار در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر فاطمه تارا اظهار کرد: این عمل در راستای بهبود فرزندآوری و کمک به بقای جنین سالم با موفقیت انجام شد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از شیراز به عنوان دومین مرکز در این زمینه محسوب می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروزه به علل مختلفی از جمله به دلیل افزایش سن باروری و استفاده بیشتر از روش های کمک باروری، شیوع بارداری های دوقلو افزایش یافته است خاطر نشان کرد: احتمال بروز بارداری دوقلو حدود یک درصد بوده که یک سوم آنها به صورت مونوکویونیک یا تک تخمکی (همسان) است و نسبت به دیگر انواع دوقلویی با عوارض و خطرات بیشتری همراه است.

وی تصریح کرد: در دوقلوهای تک تخمکی با جفت مشترک، گاهی مشکلات کلینیکی متعدد و بارزی همچون ناهنجاری های شدید غیر قابل درمان در یک قل، توالی پرفیوژن شریان دوقلو (TRAP)، سندرم انتقال خون بین دوقلوها (TTTS ) و موارد مشابه می تواند ایجاد شود.

رییس بخش طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در واقع در موارد بروز عارضه جدی در یکی از دو قل با جفت مشترک، حذف انتخابی جنین درگیر یا بیمار با هدف بهبود شانس بقاء در جنین سالم ضرورت دارد و روش های مختلفی برای ختم انتخابی در حاملگی های دوقلو با جفت مشترک استفاده می شود.

دکتر تارا تصریح کرد: تا کنون این افراد جهت درمان این موارد عارضه دار و استفاده از روش فتوکواگولیشن لیزری یا RFA به دانشگاه علوم پزشکی تهران ارجاع می شدند در حالیکه تکنیک مایکروویو ابلیشن بند ناف آخرین و به روزترین تکنیک استفاده شده برای انسداد بندناف در مراکز پزشکی دنیا به شمار می رود و در مقایسه با RFA با عوارض کمتر،مدت زمان پروسیژر کوتاه تر و روش انجام آسان تر می باشد.

وی گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن پروسه، در پایان عمل جریان خون نافی و ضربان قلب جنین بیمار، بدون آسیب در قل سالم از بین خواهد رفت. پیش از این، این اقدام برای نخستین بار در کشور ، در شیراز و در اتاق عمل (تحت بیهوشی) بکار گرفته شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمامی هزینه های انجام این عمل توسط دولت پرداخت می شود افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پرشکی مشهد افتخار این را دارد به عنوان تنها مرکز دانشگاهی در کشور در بیمارستان قائم توسط اساتید پریناتولوژیست و با کمک گروه رادیولوژی دانشگاه در این زمینه اقدام به خدمت رسانی نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha