رنگ های مصنوعی قنادی ها، سلامت کودکان را مورد تهدید قرار می‌دهد

معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: طبق تحقیقات انجام شده بر روی رنگ های مصنوعی ۲۶ قنادی سطح شهر زنجان قسمت عمده رنگ های مصنوعی به کار رفته در قنادی ها غیر مجاز بوده که که نشان می‌دهد جامعه ما در معرض خطر جدی می‌تواند قرار داشته باشد و بخصوص سلامت کودکان را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،حسن حسن زاد آذر ظهر روز دوشنبه( ۱۷ بهمن ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به تحقیقات خود در خصوص بررسی وجود رنگ های مصنوعی تارتارزین، آمارانت و قهوه ای شکلاتی در محصولات قنادی شهر زنجان اظهار کرد: بحث عمده ای که در مواد غذایی در جامعه داریم بحث مواد افزودنی است که در تولید و فراوری در نگهداری ترکیبات غذایی به ما کمک میکنند تا مواد غذایی را به صورت سالم دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از گروه های اصلی مواد افزودنی به مواد غذایی رنگ ها هستند افزود: در گذشته نیز از رنگ ها در مواد غذایی استفاده می‌شد ولی به صورت شیمیایی نبود و بصورت خوراکی و طبیعی بودند ولی در از نمیه دوم ۱۸۰۰ میلادی به صورت شیمیایی تولید شد که علاوه بر رنگ های خوراکی رنگ های مصنوعی نیز وارد صنایع غذایی شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: از همان سال ها بحث ایمنی رنگ ها بر سلامت مصرف کننده که آیا می‌توانند عوارضی داشته باشد مطرح شد و باعث حساسیت های سازمان های متولی شدند و منجر به تعیین استاندار های بین المللی شد که در کشور آمریکا ۲۶ رنگ مجاز شناخته شد و در کشور ایران نیز ۷ رنگ اصلی در مواد غذایی مجاز شناسایی شد.

حسن زاد با بابیان اینکه خوشایند بودن مواد غذایی در نظر هرکسی بسیار مهم است که یکی از این موارد رنگ مواد غذایی است بیان کرد: متأسّفانه بعضی از رنگ ها که در ساختار شیمیایی شان دارای ترکیبات نیتروژن دار هستند تحقیقات علمی نشان داده است که بر سلامتی مصرف کننده در طول زمان عوارضی از جمله سردرد های ممتد در بزرگسالان و در کودکان نیز پیش فعالی و همچنین واکنش های حساسیت زایی در افراد از جمله کهیر،خارش و حتی عوارض عصبی را ایجاد کند.

وی با اشاره به رنگ های نیتروژن دار حلقوی که ما در کار تحقیقاتی بر این ۳ رنگ تمرکز کرده ایم افزود: تارتارزین(زرد نارنجی که به عنوان رنگ زعفرانی استفاده میشود)، آمارانت(قرمز صورتی )و قهوه شکلاتی از جمله این رنگ ها هستند تحقیقات صورت گرفت.

این دانشیار دانشگاه ادامه داد: در راستای کارهای تحقیقاتی که قبلا در سطح هاتیک انجام شده بود در خصوص رنگ های مجاز این که توسط ۳ شرکت اصلی دارای مجوز سازمان غذا و دارو را دارند متوجه شدیم که بعضی از رنگ ها خصوصیت تراتوژن و متاژون دارند و سرطان زا هستند که نشان دهنده این است که اگر مصرف بیش از حد از این رنگ ها را داشته باشیم قطعا در معرض خطر قرار خواهیم گرفت.

حسن زاد آذر با اشاره به راهکار های این موضوع در شهر زنجان این ۳ رنگ در محصولات قنادی مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: در این راستا در سطح شهر زنجان ۲۶ قنادی و ۵ فروشگاه نمونه های موجود را نمونه برداری کردیم که بیشترین هدف ما نمونه های وارداتی بود چرا که مردم از نظر ظاهری و تنوع به این محصولات علاقه بیشتری دارند.

وی ادامه داد : در نتایج تحقیقات بدست آمده از تعداد نمونه های برداشت شده قسمت عمده محصولات که رنگ زرد نارنجی داشتند ۴۲ درصد رنگ غیر مجاز را دارا بودند و ۳۱ درصد نمونه ها نیز رنگ قرمز صورتی غیر مجاز و ۲۰ درصد رنگ قهوه ای شکلاتی غیر مجاز داشتند که نشان می‌دهد جامعه ما در معرض خطر جدی می‌تواند قرار داشته باشد بخصوص در کودکان و سنین پایین که می‌تواند تهدید کننده سلامتی باشد.

این مسئول اظهار کرد: تمام کارهایی که در این خصوص انجام شد نهایتا حاکی از آن است که استفاده از رنگ های غیر مجاز در مواد غذایی الاخصوص تارتارزین در تنقلات و فرآورده های غذایی زنجان فراوان است که متاسفانه صنف به کار برنده این رنگ ها از عوارض رنگ ها اطلاعی ندارد و آگاهی وجود ندارد.

حسن زاد آذر اذعان کرد: پیشنهاد راهبردی در این خصوص این است که افرایش آگاهی صنف تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این مواد غذایی را داشته و نسبت به عوارض این رنگ های مصنوعی اطلاع رسانی مخصوص در خصوص مضرات و عوارض رنگ ها بر سلامتی داشته و کنترل سخت گیرانه مراکز تهیه و توزیع قنادی ها، کارگاه ها و فروشگاه ها جهت کاهش تولید و مصرف انجام پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha