اجرای برنامه غربالگری سرطان های شایع در شبکه بهداشت و درمان درگز

مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز اظهار کرد: برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم جهت گروه هدف در شهرستان درگز انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر رضا حق پرست گفت: طی ۹ ماه سالجاری در برنامه غربالگری سرطان پستان از ۳ هزار و ۸۸۰ زن ۳۰ تا ۵۹ سال جهت ۷۰ درصد ایشان غربالگری انجام شده است که از این میان ، ۱۲ درصد نیازمند ارجاع به سطح ۲ برای بررسی بیشتر شناسایی شده اند . همچنین در یکهزار و ۹۵۱ نفر از زنان سالمند ۶۰ تا ۶۹ سال که مراقبت گروه سنی را دریافت نموده اند ۸۵ درصد ایشان ازنظر سرطان پستان مورد ارزیابی قرار گرفته اند که ۱۰ درصد آنان نیازمند ارجاع به سطح ۲ و بررسی بیشتر بوده اند.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ ( گروه هدف: زنان و مردان ۵۰ تا ۶۹ سال ) از میان ۴ هزار و ۷۰۰ مورد مراقبتی تکمیل شده ۲ هزار و ۴۰۳ نفر ( ۵۱ درصد ) غربالگری شده اند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد ارتقا صورت گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان درگز تصریح کرد : در برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم جهت گروه هدف ( زنان ۳۰ تا ۵۹ سال ) که با انجام نمونه گیری پاپ اسمیر مشخص می گردد باوجود عدم امکانات مناسب آزمایشگاهی در شهرستان و لزوم ارسال نمونه ها به مراکز آزمایشگاهی خصوصی در مشهد ، ۶۸۵ مورد نمونه گیری و ثبت نتیجه انجام شده است که رشد چشمگیری در انجام غربالگری سرطان دهانه رحم داشته است .

دکتر حق پرست با اشاره به پویش ملی مبارزه با سرطان ( ۸ لغایت ۱۵ بهمن ) افزود : در ایام مذکور علاوه بر انتشار مطالب آموزشی مربوطه در فضای مجازی بصورت روزانه، جلسات آموزشی نیز جهت رابطین بهداشتی و خانم های ۳۰ سال به بالا برگزار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان در پایان بیان کرد : باتوجه به اهمیت موضوع لازمست بانوان ۳۰ تا ۳۹ سال هر دو سال یکبار و بانوان ۴۰ تا ۶۹ سال سالی یکبار جهت انجام غربالگری سرطان پستان و مردان و زنان ۵۰ تا ۶۹ سال هر دو سال یکبار برای انجام غربالگری سرطان روده بزرگ و همچنین زنان ۳۰ تا ۵۹ سال هر سه سال یکبار جهت انجام پاپ اسمیر به مراکز خدمات‌ جامع سلامت مراجعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha