افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی نرخ عوارض ساختمانی در سال آینده/ بدهی ۱۰۰ میلیاردی شهروندان زنجانی به شهرداری

در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان  در سال آینده تعرفه عوارض ساختمانی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش یافت بطوری که در محله های کم برخوردار ۱۵ درصد و در سایر محلات بر اساس قیمت منطقه ای با ۲۵ درصد افزایش به تصویب شورای اسلامی شهر زنجان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، مجید ناصحی مقدم رئیس شورای اسلامی شهر زنجان روز سه شنبه(۱۸بهمن ماه)در ابتدای جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه همه ساله باید قبل از لایحه بودجه سال بعد،لایحه تعرفه ها را در بحث خدمات و ارزش معاملاتی تخلفات،عوارض و تعرفه سازمان ها و....را به تصویب شورا برسانیم اظهارکرد: بعد از آن حداکثر تا ۳۰ بهمن ماه انتشار عمومی پیدا کند تا مردم از تعرفه ها و عوارضی کا شهرداری در سال آینده بر طبق آن عمل خواهد کرد آگاه شوند.

وی تصریح کرد: در سال جاری تغییری که در این راستا بود این بود که در مجلس لایحه درآمد های پایدار به تصویب رسیده که بر اساس آن یک ترتیب خاصی از تعرفه و عوارض که در نقش قوانین محلی است مقرر شده بود که به نوعی چهارچوب گذاری و سیاست گذاری است که همه کشور بر یک ریل خاصی حرکت کنند و از هر نوع سلیقگی پرهیز شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه سازمان های شهرداری خدماتی را ارائه می‌دهند که این خدمات یک تعرفه ای دارند افزود: این تعرفه ها و عوارض هرساله بررسی می‌شود و بعد از اینکه به تصویب کمیسون تلفیق رسید به صحن علنی شورا رفته و رای گیری صورت می‌گیرد.

افزایش تعرفه عوارض ساختمانی بین ۱۵ الی ۲۵ درصد بصورت پلکانی

در ادامه حسین حمزه لو پاک رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه یکی از لوایح مهمی که هرساله در شورای شهر به تصویب می‌رسد که در بخش درآمدی شهرداری حائز اهمیت است، بحث لایحه عوارض شهرداری و تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ تخلفات ساختمانی است،اظهار کرد: با تصویب قانون درآمد های پایدار شکل تعرفه نویسی تغییر پیدا کرد بطوری که در قانون پیش بینی شده بود عناوین عوارض را وزارت کشور ابلاغ کند با ابلاغ عناوین تعرفه نویسی شروع و شهرداری در این راستا لایحه را تقدیم شورا کرد ودر قالب کمیسون تلفیق جلساتی در این خصوص برگزار و تعرفه بررسی شد.

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در حوزه ساخت و ساز و سیاست گذاری شورا بیان کرد: از نظر شکلی قیمت پایه بر مبنای قیمت تقویمی است که ماده ۶۴ امور مالیاتی اعلام می‌کرد و این تغییرات لحاظ می‌شد که در سیاست های اتخاد شده،کمک به رونق ساخت و ساز ،حمایت ویژه در دفترچه سال جاری از محله های کم درآمد و بازآفرینی هدف که تشویقات خوبی لحاظ شد و بحث قوانین موجود در کشور در خصوص جوانی جمعیت ،قانون جهش تولید که تخفیفاتی در این قانون لحاظ شده بود در دفترچه مورد تأکید قرار گرفت و مشوق هایی نیز در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به یکی از تفاوت های لحاظ شده در دفترچه سال ۱۴۰۲ ، افرایش پلکانی عوارض بود افزود: شهر به ۱۰ قسمت بر اساس فرمول های معاونت شهرسازی و درآمد تقسیم بندی شد که بر این اساس سال آینده افرایش تعرفه عوارض بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد شد بطوری که در محله های کم برخوردار ۱۵ درصد و در محله هایی که باتوجه به قیمت منطقه ای ۲۵ درصد افزایش یافت.

حمزه لو پاک در خصوص تغییرات صورت گرفته در خوش حسابی ها عنوان کرد: خوش حسابی در ۳ ماهه اول برای عموم شهروندان ۲۰ درصد در صورت پرداخت یکجای عوارض، ۳ ماهه دوم ۱۸ درصد ، ۳ ماهه سوم ۱۶ و ۳ماهه چهارم نیز ۱۴ درصد خواهد شد و کسانی که اقدام به اخذ پروانه در ۳ماهه اول سال و ماده ۱۰۰ تخفیف خوش حسابی ۲۰ درصدی را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: انجمن های خیریه های دارای مجوز در کاربری هایی که به عنوان اداری و درمانی احداث می‌کنند ۷۰ درصد در عوارض خوش حسابی لحاظ شده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به تقسیط مطالبات شهرواروندان بیان کرد: در صدور پروانه ۵۰ درصد نقد ۶ ماهه تقسیط، عوارض و جرایم کمیسون ماده ۱۰۰ در صورت پرداخت ۲۰ درصد نقد ۲۴ ماهه تقسیط و ۴۰ درصد نقد ۳۶ ماهه تقسیم بندی اقساط لحاظ شد.

حمزه لو پاک با بیان اینکه قانون درآمد های پایدار میزان افزایش را به اندازه تورم سال اعلام میکند افزود: میزان تورم سه ماهه سوم و ۹ ماهه اول سال ۴۱.۳ درصد بود که شورای شهر و شهرداری می‌توانند از لحاظ قانونی ۴۱ درصد افزایش داشته باشند که ۱۵ الی ۲۵ درصد افزایش لحاظ شد.

وی با اشاره به تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات سازمان های تابعه شهرداری زنجان اظهارکرد: سازمان آتش نشانی به شکل پلکانی از یک تا ۴ درصد با توجه به مبلغ پروانه ساختمانی تقسیم شد، سازمان پسماند به شکل پلکانی ۲۰ درصد افزایش، و سازمان آرامستان ها نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش تعرفه آرامستان لحاظ شد.

بدهی ۱۰۰ میلیاردی شهروندان زنجانی به شهرداری

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: از بدهی شهرواروندان به شهرداری از محل عوارض و نوسازی و پسماند ۱۰۰ میلیارد است که شهروندان زنجانی برای انجام پروژه های عمرانی و نگهداری شهر این عوارض می‌تواند نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha