توسعه جایگزین‌های مصرف آنتی بیوتیک یک ضرورت است

کارشناس ستاد توسعه زیست فناوری ضمن هشدار درباره افزایش عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در دنیا، توسعه جایگزین‌های مصرف آنتی بیوتیک را به عنوان راهکار مقابله با این معضل مطرح کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر نرگس کلاهچی کارشناس ستاد توسعه زیست فناوری اظهارکرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ کشور ترکیه، مغولستان و ایران در رتبه‌های نخست مصرف آنتی بیوتیک قرار گرفتند.

وی با بیان این مطلب افزود: دپارتمان داروهای ضروری و مراقبت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در همان سال، سیاست‌های تجویز آنتی بیوتیک در این سه کشور را نیازمند بازنگری فوری دانست و از طرف دیگر دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نیز در سال ۱۳۹۹ به این نکته اشاره داشت و مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی و تزریقی را تقسیم بندی کرد.

کلاهچی تصریح کرد: یک مسئله نگران کننده در ایران و حتی در کل دنیا این است که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در بلند مدت می‌تواند موجب مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک‌ها و ایجاد باکتری‌های مقاوم به هر دارویی شود.

کارشناس ستاد توسعه زیست فناوری با اظهار اینکه عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در دنیا در حال افزایش است گفت: طبق پیش بینی سازمان جهانی بهدات اگر روال مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها ادامه پیدا کند آمار مرگ و میر ناشی از آن در سال ۲۰۵۰ بیشتر از سرطان خواهد بود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، درمان بیماری‌های عفونی مانند سل و ذات الریه بر اثر افزایش این مقاومت‌های آنتی بیوتیکی سخت تر از قبل شده و هزینه زیادی را به نظام‌های سلامت جهان تحمیل می‌کند.

کلاهچی توسعه جایگزین‌های های مصرف آنتی بیوتیک را به عنوان راهکار مقابله با مقاومت‌های آنتی بیوتیکی مطرح کرد و درعین حال متذکر شد: البته صرفاً با توسعه جایگزین‌های مصرف آنتی بیوتیک نمی‌توان ادعا کرد که نیاز به آنتی بیوتیک کاملاً صفر و یا قطع می‌شود.

وی در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو با بیان اینکه تجویز آنتی بیوتیک در کشورها باید هدفمند تر انجام شود و دوره مصرف آنتی بیوتیک نیز باید کامل طی شود گفت: واکسیناسیون به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی مطرح است اما صرفاً در برابر بیماری‌هایی با منشأ باکتریایی کاربرد دارد.

کارشناس ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه پروبیوتیک‌ها در دستگاه گوارش مانع از فعالیت باکتری‌های عفونت زا و پرخطر می‌شوند افزود: پروبیوتیک‌ها با ویتامین‌هایی که سنتز می‌کنند می‌توانند سلامت سایر اندام‌های بدن مانند ریه و مغز را هم تضمین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha