رتبه ایران در تولید علم، در منطقه یک و در دنیا 15 است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تمام همت خود را بر حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در راستای ارتقای کمی و کیفی آموزش و پژوهش جهت نیل به مرجعیت علمی و دستیابی به فناوری های نوین پزشکی قرار داده ایم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر یونس پناهی، در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر، برگزار شد، گفت: در طول 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات بسیار مهمی در حوزه پژوهش انجام شده است.


وی افزود: یکی از چالش های جدی در کشور، مرجعیت علمی است که یکی از ابزارهای لازم در این راستا، تولید علم و دانش از جمله چاپ مقالات کاربردی است.


رتبه ایران در تولید علم در منطقه یک و در دنیا 15 است


دکتر پناهی با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم در دنیا جایگاه خوبی دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه در منطقه رتبه یک و در دنیا رتبه 15 را دارا هستیم. براساس استنادات اسکوپوس، در سال 1999 تعداد مقالات در کشورمان، 1870 بود و در سال 2019 این تعداد به بیش از 77 هزار مقاله رسیده است.


تاکید بر لزوم کاربردی بودن مقالات


وی ضمن تاکید بر لزوم کاربردی بودن مقالات، گفت: روند تولید علم در تمام کشورها درحال رشد است و همه کشورها تلاش می کنند تا مصرف کننده نباشند و در تولید علم ارتقا یابند. درحال حاضر میانگین سرعت رشد سالیانه تولید علم در کشور 7.44 و در حوزه علوم پزشکی 8.33 است که نشان دهنده استمرار و شتاب فزاینده تولید علم در کشور است که باید استمرار یابد.


وی درخصوص حضور دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نظام های رتبه بندی جهانی در بازه زمانی 2021 تا 2022، گفت: طبق بررسی نتایج نظام های رتبه بندی وبومتریکس، تایمز، شانگهای و لایدن در بازه زمانی 2021 تا 2022 ، حاکی از آن است که حضور دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نظام های رتبه بندی روند افزایشی داشته است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از خواسته های وزارت بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی، تخصصی شدن است؛ به این معنا که حوزه های تخصصی براساس نیازهای اساسی کشور به تولید علم بپردازند.


رشد 10 درصدی نشریات تخصصی حوزه سلامت در پایگاه های معتبر علمی بین المللی


وی درخصوص سهم نشریات تخصصی حوزه سلامت نمایه شده در پایگاه های بین المللی، تصریح کرد: 403 نشریه تخصصی حوزه سلامت از مجموع 465 نشریه در نمایه های معتبر علمی بین المللی اسکوپوس، نمایه شده اند که رشد 10 درصدی در پایگاه های معتبر علمی در طول یک سال گذشته را نشان می دهد.


دکتر پناهی درخصوص آمار کل اعضای هیات علمی، بیان کرد: تعداد کل اعضای هیات علمی 21907 است که از این میان، تعداد اعضای هیات علمی آموزشی 20283 و تعداد اعضای هیات علمی پژوهشی 1624 است و طبق آخرین گزارش، 2607 عضو هیات علمی وزارت بهداشت H-index معادل 15 و بالاتر دارند.


وی درخصوص وضعیت ساختارهای تحقیقاتی، اظهار کرد: درحال حاضر، تعداد 806 مرکز تحقیقاتی دولتی مصوب دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تعداد 34 مرکز تحقیقاتی غیردولتی مصوب دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تعداد 69 پژوهشکده مصوب علوم پزشکی کشور، تعداد 25 شبکه تحقیقاتی حوزه سلامت مصوب و فعال، تعداد 88 واحد توسعه تحقیقات بالینی و تعداد 553 برنامه های ثبت بیماری و پیامد سلامت و تعداد 40 آزمایشگاه جامع تحقیقات، فعالیت دارند.

تمرکز بر اجرا و تحقق طرح 8 ماده ای عدالت و تعالی نظام سلامت


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور رسالت خود را بر اجرا و تحقق طرح 8 ماده ای عدالت و تعالی نظام سلامت استوار کرده است، گفت: این محور شامل، تقویت و ارتقا کمی و کیفی پژوهش های کاربردی و بنیادی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در عرصه سلامت، ارتقای عدالت پژوهشی در بهره مندی پژوهشگران علوم پزشکی از امتیازات و گرنت های پژوهشی، دستیابی به فناوری های نوین در علوم پزشکی، حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، نهادینه نمودن و توسعه فناوری های سلامت، هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت حل نیازهای جامعه، خلق ثروت از دانش تولیدی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایجاد تمهیدات لازم در جهت شفاف سازی اطلاعات، مبارزه با فساد و تعارض منافع در نظام سلامت، است.
وی گفت: ابتدای سال 1401 طبق ماموریت ویژه ای که از سوی دکتر عین اللهی به معاونت تحقیقات و فناوری محول شده است؛ تمام همت خود را بر حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در راستای ارتقای کمی و کیفی آموزش و پژوهش جهت نیل به مرجعیت علمی و دستیابی به فناوری های نوین پزشکی قرار داده ایم.


دکتر پناهی یادآور شد: درحال حاضر، 391 شرکت دانش بنیان فعال حوزه سلامت در سال 1401 از مجموع 1153 شرکت دانش بنیان فعال حوزه سلامت تاسیس شده اند. همچنین، 1391 محصول سلامت محور در مراکز رشد و پارک های فناوری سامت و دانشگاه های علوم پزشکی موفق به اخذ مجوز عرضه به بازار شده اند.


وی گفت: در یک سال گذشته، 7 مرکز نوآوری با مجوز شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و 8 مرکز رشد فناوری سلامت، راه اندازی و تاسیس شده اند. همچنین، 3 پارک علم و فناوری سلامت نیز راه اندازی شده است.


وی، افزایش 43 درصدی تولید کالاهای سلامت محور در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اشتغال 7966 نفر در شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، افزایش 528 شرکت به شرکت های مستقر در مراکز رشد علوم پزشکی، افزایش 567 تعداد محصول نمونه اولیه، افزایش 269 محصول مجوزدار و افزایش 115 محصول تجاری را از مهم ترین دستاوردهای معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ابتدای دولت سیزدهم، برشمرد.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر همکاری های بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: در حال حاضر، 30 درصد تولیدات علمی ما نتیجه این همکاری های بین المللی است.


وی گفت: درحال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی را از لحاظ سهم شان در تولید علم و فناوری ارزیابی می کنیم و تلاشمان این است که همه آنها به شاخص های موردنظر نزدیک شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha