ظرفیت پذیرش ۲۰ میلیون گردشگر دریایی با ۷۵ اسکله آماده و ۲۰ بندر در حال ساخت

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به ایجاد مشوق‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری دریایی از اعطای تسهیلات هشتاد درصدی با نرخ سود صفر درصد برای ساخت و نوسازی شناورها و کشتی‌های مسافری و تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه و عوارض بندری خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، مجید علی نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آماده‌سازی اسکله‌های مسافری بیان کرد: در حال حاضر در حوزه گردشگری دریایی ۷۵ پست اسکله برای استفاده گردشگران دریایی در هفت استان ساحلی شمال و جنوب کشور آماده بهره‌برداری است.

۷۵ اسکله در ۷ استان آماده و ۲۰ بندر در حال ساخت

او با اشاره به اینکه بیست بندر در حال ساخت است، ادامه داد: این بنادر در زمان‌های مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت پذیرش بیست میلیون گردشگر دریایی را ایجاد خواهد کرد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین بندر گردشگری دریایی تا پایان ۱۴۰۲

به گقته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هشتاد درصد ساخت بزرگ‌ترین بندر گردشگری کشور که در چمخاله استان گیلان در حال ساخت است انجام شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه و عوارض بندری برای شناور و کشتی‌های مسافری

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای ساخت و ایمن‌سازی شناورها و کشتی‌ها تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است، به ارائه تسهیلات هشتاد درصدی از محل وجوه اداره شده به ساخت و نوسازی کشتی‌های مسافری همچنین تخفیف نود درصدی تعرفه و عوارض بندری برای شناور و کشتی‌های مسافری اشاره کرد.

او همچنین متذکر شد: با تعامل خوبی که بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان امور بنادر ایجاد شد شیوه‌نامه‌ای برای تامین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های مسافری آماده و به وزارت نفت ابلاغ شد که طی آن ۸۰ درصد سوخت شناورهای مسافری به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

نازعلی این کار را در پایین‌آوردن هزینه‌ها موثر دانست و آن را مشوق مهمی برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری دریایی عنوان کرد.

راه‌اندازی ۴ خط آبی به عراق، عمان و قطر

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به راه‌اندازی چهار خط آبی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: خط ایران - عراق (بندر آبادان و بندر سیبه) تا فروردین ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. زیرساخت‌ها از سوی ایران آماده است و زیرساخت‌های سمت عراق نیز در حال آماده شدن است.

طی مسافت ایران-عراق در ۷ دقیقه

او این خط را دارای ویژگی‌های خاص و منحصربفرد عنوان کرد و گفت: فاصله کشور ایران و عراق با راه‌اندازی این خط زیر هفت دقیقه طی می‌شود و فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به آماده بودن زیرساخت‌های خط بوشهر و دوحه در دو کشور ایران و قطر اشاره کرد و افزود: در تلاش برای تامین شناور هستین و این خط در بدبینانه‌ترین حالت تا دو سه ماه آینده راه خواهدافتاد و در صدد هستیم که هفته‌ای یک تردد در این مسیر انجام شود.

نازعلی همچنین به راه‌اندازی خط بندرعباس و خصب همچنین چابهار مسقط خطوط بین ایران و عمان طی چندماه آینده اشاره کرد.

پرداخت تسهیلات برای نوسازی ۲۵ شناور مسافری و ساخت یک شناور رورو

او درباره طرح‌های مطرح شده از سرمایه‌گذاران برای ساخت و نوسازی کشتی‌ها و شناورهای دریایی گفت: در حوزه مسافری نسبت به باری و نفتی استقبال کم‌تر است. اما در حال حاضر طرح درخواست تسهیلات برای ساخت یک شناور رو رو که هم قابلیت حمل مسافر و هم‌کامیون را دارد با ظرفیت ۳۰ دستگاه خودرو و کامیون همچنین ۷۰ صندلی مسافر پذیرفته و برای تسهیلات به بانک معرفی شده است. همچنین ۲۵ تقاضا برای تعمیرات و نوسازی ۲۵ فروند شناور مسافری در حال بررسی است.

ایمن‌سازی آبراه‌های مسافری، ایجاد عمق مناسب و تعبیه علائم کمک ناوبری، ایستگاه‌های امداد نجات و و استاندارسازی پذیرش گردشگری دریایی، آماده‌سازی اسکله‌هایی برای پهلوگیری کشتی‌های کروز و نصب علائم و تابلو دیگر اقدامات مورد اشاره علی‌نازی بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان ضمن اشاره به آمادگی بنادر و اسکله‌ها برای پهلوگیری شناورها و کشتی‌های مسافری بر برنامه‌ریزی برای مسافران در پس‌کرانه تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha