لزوم تدوین برنامه اثر بخش در حوزه درمان ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس قرارگاه جوانی جمعیت این دانشگاه، گفت: در موضوع درمان ناباروری خواستار تدوین برنامه‌ای ویژه هستیم تا با حمایت بیمه‌ها بتوانیم گامی موثر و ثمربخش در جهت درمان مشکلات زوجین نابارور برداریم تا این گروه از زوجین هم از نعمت فرزند بهره‌مند گردند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدعلی کیانی در دهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در حوزه درمان ناباروی مرکز میلاد بیمارستان امام رضا(ع) به تنهایی کافی نیست و باید حداقل ۲ مرکز دیگر در بیمارستان‌های فعال شهید هاشمی‌نژاد و در حال ساخت پیامبر اعظم(ص) ایجاد شود.

وی برای برنامه‌های روز و هفته جوان که از هفتم تا سیزدهم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود خواستار استفاده از ظرفیت شهرداری هستیم، خاطرنشان کرد: این ایام فرصتی مناسب و ویژه جهت فرهنگ سازی و همچنین تشویق جوانان به ۲ موضوع بسیار مهم ازدواج و فرزندآوری بوده است.

وی اضافه کرد: نکته مورد تاکید دیگر در خصوص راه‌اندازی مهدکودک در پردیس دانشکده‌ها بوده تا اساتید، پرسنل و دانشجویان دغدغه‌ای در بحث نگهداری فرزندانشان نداشته باشند.

رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یک مرکز درمان ناباروری دولتی برای شهر مشهد کافی نیست، بیان کرد: ما بر افزایش مراکز درمان ناباروری دولتی تاکید ویژه داریم و معتقدیم که مرکز میلاد بیمارستان امام رضا(ع) به تنهایی کافی نیست و باید حداقل ۲ مرکز دیگر در بیمارستان‌های فعال شهید هاشمی‌نژاد و در حال ساخت پیامبر اعظم(ص) ایجاد شود.

همه ما باید مشوق جوانان در ۲ موضوع بسیار مهم ازدواج و فرزندآوری باشیم

در این جلسه دکتر سیدجواد حسینی، مسئول کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر اینکه خانواده اصلی‌ترین بنیان جامعه و تاثیرگذارترین نهاد در فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می‌رود و همه ما باید مشوق جوانان در ۲ موضوع بسیار مهم ازدواج و فرزندآوری باشیم.

وی افزود: قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول‌گرا و تعالی بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم بوده و هدف آن تدوین برنامه عملیاتی در راستای ارتقای سلامت و جوانی جمعیت، هماهنگی بین دستگاهی جهت اجرای مستمر فرآیندهای مرتبط با اجرایی‌سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و پایش و نظارت برنامه‌ها است.

تقویت تجهیزات حوزه ناباروری پس از تحویل میکروسکوپ دقیق و پیشرفته به مرکز میلاد

در ادامه این جلسه دکتر شاپور بدیعی، مسئول کمیته درمان قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: تهیه و تدوین پروتکل اجرایی تشخیص و درمان زوجین نابارور و فرآیند ارجاع در نظام شبکه را در نظام شبکه داشتیم و در کنار آن انجام مداخلات لازم را برای حل مشکلات مرکز میلاد داشتیم.

وی تصریح کرد: در بحث تجهیزات حوزه ناباروری میکروسکوپ دقیق و پیشرفته مرکز میلاد مشهد تهیه شده و در اختیار این مرکز قرار گرفته و نیازی به ارجاع بیمار به مکان دیگر نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که اقدام دیگرمان در خصوص پیگیری ارتباط اطلاعات مرکز درمان ناباروری سطوح ۲ و ۳ بین HIS و سامانه سینا بوده است، تاکید کرد: در خصوص اجرای کارهای بهتر و موثرتر در زمینه درمان ناباروری جلسات متعددی با حضور اعضای گروه‌های اورولوژی و زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده و امیدواریم که نتایج مثبت آن در درمان‌های موفقیت‌آمیز زوجین نابارور مشاهده شود.

دکتر بدیعی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های ناباروری با نتایج مثبتی همراه بوده و بسیاری از زوجین نابارور با انجام اقدامات درمانی لازم از نعمت فرزند بهره‌مند شدند.

پیش بینی و برنامه ریزی راه اندازی مهدهای کودک در واحدهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

در بخش دیگری از این جلسه دکتر امیرپرویز توسلی، مسئول کمیته پشتیبانی قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: ما پیگیری جدی در خصوص اجرای ماده ۲۲ قانون حمایت از جوانی جمعیت داشتیم و به موضوع مهدکودک و سالن‌های جانبی آن در فضای هزار مترمربعی توجه شده است.

وی اضافه کرد: برای مهدکودک تا ظرفیت ۲۰۰ نفر را در فاز اول دیدیم و این ظرفیت در فازهای بعدی افزایش می‌یابد.

سرپرست معاونت مدیریت توسعه و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین در یک اقدام دیگر تعیین تکلیف اسکان در منازل سازمانی در اختیار دانشگاه برای پرسنل دارای ۳ فرزند و بالاتر منطبق با شیوه‌نامه موجود در راستای برنامه جوانی جمعیت را داشتیم.

دکتر توسلی گفت: ما طبق دستورالعمل‌های برنامه جوانی جمعیت پیگیر تحویل منازل سازمانی پرسنل دارای ۳ فرزند و بالاتر هستیم.

برنامه‌های هفته جوان با شعار (ازدواج به‌هنگام، آسان، موفق و پایدار) برگزار می‌شود

در ادامه این جلسه دکتر محمد احمدیان، مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه برنامه‌های هفته جوان از هفتم تا سیزدهم اسفند ماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) که روز جوان است برنامه‌های اطلاع‌رسانی، مشاوره‌ای و ارائه خدمات سلامت برای گروه سنی ١٨ تا ٢٩ سال برگزار می‌شود و برنامه‌های هفته جوان هم با شعار (ازدواج به‌هنگام، آسان، موفق و پایدار) برگزار می‌شود.

دکتر احمدیان تاکید کرد: کمیته‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، علمی، پژوهشی، پشتیبانی، رسانه، فرهنگی، رصد و پایش، حقوقی و بیمه در قرارگاه جوانی جمعیت فعال است و هر کمیته موظف است که برنامه‌های حوزه تخصصی خود را به دبیرخانه تحویل دهد تا پس از تائید نهایی وارد فاز اجرایی و عملیاتی بشود.

۲۰ درصد زوجین نابارور هستند

در بخش دیگری از این جلسه دکتر مجید جعفری‌نژاد، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی، تصریح کرد: سالانه ۷ هزار زوج نابارور داریم که معادل ۲۰ درصد زوجین می‌شوند و در جلسات قرارگاه جوانی جمعیت به دنبال اجرای بهترین شیوه در جهت درمان زوجین نابارور هستیم.

وی اضافه کرد: ما بر حمایت از زوجین‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر تاکید داریم تا دیگر زوجین هم تشویق به امر فرزندآوری شوند که نتیجه آن در افزایش و جوانی جمعیت موثر است.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید در کنار تشویق بر امر ازدواج و فرزندآوری بر موضوع بسیار مهم درمان ناباروری هم به‌طور ویژه توجه بپردازیم، بیان کرد: ما معتقدیم که با حمایت تمامی مجموعه‌ها به‌خصوص بیمه‌ها می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت رفع معضل ناباروری و بهره‌مندی زوجین نابارور از نعمت فرزند برداریم.

بهره‌مندی ۷۵۳۲ زوج نابارور در خراسان رضوی از خدمات بیمه‌ای در زمینه درمان ناباروری

همچنین دکتر علیرضا رمزی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی هم در این جلسه، گفت: در خراسان رضوی ۷۵۳۲ زوج از مجموع ۳۵ هزار ۷۰۶ زوج شرق کشور از خدمات بیمه‌ای در حوزه درمان ناباروری بهره‌مند شدند.

وی افزود: ما حمایت بیمه‌ها را در بحث خدمات ناباروری داریم و خواسته ما از مردم این است که خودشان را بیمه کنند تا حمایت‌های دارویی و درمانی در موضوعات مختلف از جمله درمان ناباروری بهره‌مند گردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha