سفر رئیس‌جمهور به چین توافقات گسترده‌ای به دنبال دارد

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: به نظر می‌رسد در سفر رئیس‌جمهور ایران به چین توافقات گسترده‌ای در بخش سیاسی، اقتصادی و حتی بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی و تکنولوژیک انجام شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،دکتر جواد منصوری از دیپلمات‌های باسابقه کشورمان و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین درمورد اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به کشور چین گفت: ایران و چین در شرق و غرب آسیا دو کشور تأثیرگذار هستند و سابقه تاریخی و همکاری‌های گسترده‌ای با هم دارند.

وی افزود: ازآنجایی‌که تقریباً هیچ‌وقت چالشی در روابط بین دو کشور نبوده؛ لذا امکان همکاری در بخش‌های مختلف بین چین و ایران وجود دارد.

منصوری اظهار کرد: در حال حاضر این تمایل از هر دو طرف وجود دارد که با تمامی ظرفیت در همه زمینه‌ها همکاری کنند کمااینکه تا حدودی هم زمینه این کار طی چند ماه گذشته فراهم شده است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: به نظر می‌رسد در این سفر توافقات گسترده‌ای در بخش سیاسی، اقتصادی و حتی بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی و تکنولوژیک انجام شود.

وی بر این باور است که این سفر و توافقات آن در موقعیتی که چالش‌هایی در مقابل ایران و چین وجود دارد می‌تواند ارزش زیادی برای تقویت روابط و تأثیرگذاری بیشتر دو کشور داشته باشد.

دیپلمات باسابقه کشورمان گفت: غرب یعنی اروپا و آمریکا از اینکه کشور چین در موقعیت بالاتر از آن‌ها در سطح جهانی قرار گیرد به‌شدت ناراحت هستند کمااینکه تا به الان هم نتوانستند مانع صعود چین به موقعیت برتر در سطح جهانی شوند.

وی با بیان اینکه غرب با نفوذ و اقتدار ایران نیز چالش‌های جدی دارد افزود: ترکیب این دو دولت برای غربی‌ها یک چالش است و به همین دلیل هم طی چند روز گذشته شاهد منفی‌بافی‌ها و چین هراسی و ایران‌هراسی توسط غرب هستیم.

منصوری اظهار کرد: تجربه سه‌ساله بنده در سفارتخانه چین و آشنایی که با مسائل روابط دوجانبه دارم حاکی از این مطلب است که در غالب مسائل، مشکل از طرف ایرانی است. متأسفانه هماهنگی طرف ایرانی بسیار ضعیف است و با تغییر مدیران، نظرات و برنامه‌ها هم تغییر می‌کنند و این برای مقامات کشور چین خوشایند نیست.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین با تأکید بر اینکه بحث منافع ملی و بلندمدت در روابط با همه دولت‌ها در نظر گرفته می‌شود گفت: سازمان همکاری «شانگهای» امکانات گسترده‌ای دارد و دقیقاً به ما بستگی دارد که چقدر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو درمورد حضور پرویز ثابتی از چهره‌های امنیتی ساواک در تجمعات ضدانقلابی اظهار کرد: پرویز ثابتی یک بهایی صهیونیست، بسیار خشن و بی‌رحم و وحشی است که در آبان ۱۳۵۷ به اسرائیل فرار کرد و الان هم مشاور CIA در امور ایران است. این شخصیت در بین ضدانقلاب‌های خارج از کشور نیز منفور است؛ چون از نظر آن‌ها با این رفتارش باعث خروش ملت علیه رژیم پهلوی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha