میانگین نرخ اهدای خون در ایران، دو برابر بیشتر از کشورهای منطقه است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این که میانگین نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط به بالا 16.4 در هزار و در کشورهای عضو مدیترانه شرقی 14.4 در هزار است، این نرخ را در جمهوری اسلامی ایران در حدود دو برابر بیشتر و معادل ۲۵ در هزار عنوان کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر مصطفی جمالی، در نخستین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ و بیست و پنجمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو گروه ۵ در حوزه سلامت، عنوان کرد: جای خرسندی است که میزبان این نشست مهم با موضوع طب انتقال خون هستیم. همچنین مراتب سپاس خود را از دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت درخصوص برگزاری این نشست اعلام می دارم.

وی افزود: بدیهی است که هدف غایی این اجلاس، شناخت ظرفیت هریک از کشورهای عضو و بیان مشکلات موجود در آنها و در نهایت بهره مندی از همه ظرفیت ها و نیز امکانات سازمان جهانی بهداشت در جهت رفع این مشکلات است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه بیان کرد: مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و نژادی موجود بین اعضا، زمینه مناسبی را در مسیر تحقق این مهم فراهم می آورد و می بایست به عنوان عاملی بسیار مهم در برنامه ریزی های آتی دبیرخانه جی 5 لحاظ شود.

دکتر جمالی تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران حدود 50 سال پیش به عنوان سازمانی ملی تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به صورت فزاینده ای، پیشرفت های قابل توجهی در تمامی ابعاد طب انتقال خون داشته که یکی از مهمترین آنها، تحقق شاخص اهدای خون صد درصد داوطلبانه از سال 2007 است.

وی گفت: طبق گزارش سال 2018 سازمان جهانی بهداشت، سالیانه حدود 118.5 میلیون اهدای خون در جهان صورت می گیرد که از این میزان، سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی در حدود 9.9 میلیون بوده و جمهوری اسلامی ایران با اهدای بیش از دو میلیون در سال در حدود ۲۱ درصد از کل خونهای اهدایی در ۲۱ کشور عضو منطقه را تشکیل می دهد. در حالیکه میانگین نرخ اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط به بالا 16.4 درهزار و در کشورهای عضو مدیترانه شرقی 14.4 در هزار است، این نرخ در جمهوری اسلامی ایران در حدود دو برابر بیشتر و معادل ۲۵ در هزار برآورد شده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز در ۶۰ کشور نرخ اهدا به ازای هزار نفر جمعیت کمتر از ۱۰ اهدا در هزار نفر است.

دکتر جمالی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۹ درصد از خونهای اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده های خونی می شوند. این نرخ در کشورهای با درآمد بالا و درآمد متوسط به بالا ۹۶ درصد، و در کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی ۶۵ درصد است، این در حالی است که سازمان انتقال خون ایران موفق شده است که با فرآوری بیش از ۹۸ درصد خونهای اهدایی، در این شاخص نیز موفقیت بالاتری را تجربه کند.

وی گفت: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، ۱۰۰ درصد خونهای اهدایی در راستای پیشگیری از انتقال عفونت های منتقله از طریق خون، غربالگری می شوند و عفونتهای هپاتیتC ، B و HIVدر میان اهداکنندگان خون کشورمان، در بین کشورهای شرق مدیترانه کمترین میزان شیوع را دارد.

وی با بیان اینکه مؤسسه عالی طب انتقال خون وابسته به سازمان انتقال خون ایران با هدف نقش مشورتی و آموزشی، از جانب سازمان جهانی بهداشت و از سال 2014 به عنوان قطب آموزشی منطقه شرق مدیترانه فعالیت های آموزشی و پژوهشی بسیار زیادی را در منطقه تجربه کرده است، گفت: برگزاری بیش از ۲۸ کارگاه آموزشی و بیش از 6 کنگره بین المللی در حوزه طب انتقال خون نمونه ای از فعالیت های آموزشی این مؤسسه محسوب می شود.

دکتر جمالی همچنین اظهار کرد: پتانسیل های آموزشی و پژوهشی موجود در مؤسسه عالی طب انتقال خون، می تواند فرصت های مناسبی برای طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی مشترک به ویژه در راستای تحقق اهدافی که در این اجلاس بین کشورها توافق شده را فراهم سازد، همچنین پذیرش دانشجو و برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت و بلند مدت، درصورت درخواست هریک از کشورها را امکان پذیر کند.

وی گفت: بسیاری از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز انتقال خون توسط شرکت های دانش بنیان داخل کشور تامین می شود که می توان به یخچال و فریزهای مخصوص بانک خون، شیکر انکوباتور و آژیتوتاتور پلاکت، بلاست فریزر، سانتریفیوژ یخچالدار، دستگاه اشعه (گاماسل) و تخت های مخصوص خونگیری اشاره کرد.

وی گفت: در طول بیش از 16 سال گذشته و پس از تایید مراکز انتقال خون ایران توسط موسسه پل ارلیخ، پلاسمای ایران جهت تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما از طریق پالایش قراردادی پذیرفته شد. مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت، اجرای پروژه پالایش قراردادی پلاسما منجر به صرفه جویی بیش از 11 میلیون یورویی برای سیستم بهداشتی کشور شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: درحال حاضر، یک شرکت پالایشگر داخلی به فناوری تولید داخلی داروهای مشتق از پلاسما دست یافته و در فاز اول موفق به تولید آلبومین و IVIG با پلاسمای ایرانی شده است. توسعه پالایشگاه های پلاسما و دستیابی به فنآوری تولید داخلی تمامی داروهای مشتق از پلاسما، در
دستور کار نظام سلامت کشور قرار دارد.

طب انتقال خون دائما درحال پیشرفت است

وی با بیان اینکه طب انتقال خون دائما درحال پیشرفت است، ادامه داد: بنابراین برنامه ریزی جی 5 باید به نحوی باشد که علاوه بر ارتقای فرایندهای معمول انتقال خون درکشورهای عضو، پیش بینی لازم درجهت دستیابی سریع به آخرین دستاوردهای علمی طب انتقال خون مد نظر قرارگیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پایان گفت: امیدوارم برگزاری این اجلاس گامی موثر در ارتقای عملکرد مراکز انتقال خون کشورهای
عضو و شروع همکاری های مشترک دوجانبه و چندجانبه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha