افزایش تعاملات منطقه ای به رشد حوزه بهداشت کمک می کند

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: وقتی بیماری ها مرز ندارند، برای بهداشت هم نباید مرزی قائل شد، زیرا بهداشت یک ناحیه جغرافیایی مدنظر نیست، بلکه بهداشت تک تک انسان هایی که در جهان زندگی می کنند مدنظر است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر جعفر حسین، در نخستین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ و بیست و پنجمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو گروه 5 در حوزه سلامت، گفت: کشورهای جهان مخصوصا کشورهای یک منطقه و همسایه، باید بتوانند در حوزه بهداشت و درمان با یکدیگر متحد شوند. چراکه در موضوع کرونا حتی کشورهایی که بیشترین پیشرفت‌ های حوزه پزشکی را داشتند هم تلفات بالایی از خود بر جای گذاشتند که این موضوع نشان می‌ دهد ما باید به "باهم بودن" بیشتر اهمیت دهیم.


وی افزود: هرکشوری هرچقدر هم قدرتمند باشد، به تنهایی نمی تواند در حوزه بهداشت و درمان به طورکامل موفق شود. بنابراین باید به فرصت‌ هایی که ایجاد می شود، اتکا کنیم.


بیماری‌ ها مرز نمی‌ شناسند


وی، نشست حاضر را فرصتی مغتنم برای کشورهای عضو در راستای اشتراک تجربیات، و پیوستن کشورهای منطقه به این گروه، عنوان و تصریح کرد: بیماری‌ ها مرز نمی‌ شناسند و می‌ بینیم که برای مثال، یک سری بیماری‌ ها در آن سوی اقیانوس اطلس مشاهده می‌ شوند، در حالیکه خواستگاه آنها آفریقا یا خاورمیانه بوده است.
وی ادامه داد: وقتی بیماری ها مرز ندارند، برای بهداشت هم نباید مرزی قائل شد. زیرا بهداشت یک ناحیه جغرافیایی مدنظر نیست، بلکه بهداشت تک تک انسان هایی که در جهان زندگی می کنند مدنظر است.


افزایش تعاملات منطقه ای به رشد حوزه بهداشت کمک می کند


وی با بیان اینکه ارتقای بهداشت نیازمند فراهم آوری تجهیزات موردنیاز و پیشرفته است، گفت: نمی توانیم از کشورهای با درآمد بالا تقاضا کنیم که از حیث تجهیزات و تاسیسات پزشکی به کشورهای با درآمد پایین کمک کنند، در سازمان جهانی بهداشت برای دریافت این کمک ها تلاش های زیادی کردیم، اما واقعیت این است که آنها این کمک ها را به سادگی ارائه نمی دهند؛ بنابراین باید در داخل منطقه مدیترانه شرقی که کشورها اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند، تعاملات افزایش یابد تا دستیابی به این موفقیت ها بیشتر شود. تاکنون نیز چنین بوده و وقتی تعاملات منطقه ای اتفاق افتاد، بهداشت رشد بیشتری کرد.


وی با اشاره به نشست حاضر در حوزه خون و فرآورده های خونی، ادامه داد: منطقه ما، منطقه ای آسیب خیز است و البته یک سری بلایا هم ساخته دست بشر هستند. برای مثال، در حوزه تالاسمی و (تب کریمه کنگو)، نیازمند همکاری کشورهای عضو در حوزه خون و فرآورده ‌های خونی هستیم و باید زمینه ای فراهم شود تا افراد صرف نظر از جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود به خون و فرآورده‌ های خونی دسترسی داشته باشند.


دکتر جعفر حسین اظهار کرد: از همکاری با جمهوری اسلامی ایران مفتخر هستم. بنده در کشورهای مختلفی کار کردم. سیستم بهداشتی ایران در شرایط ژئوپولتیک کنونی پیشرفت چشمگیری داشته است و کارشناسان خبره ‌ای دارد که این موضوع، یکی از مزایای نظام بهداشت ایرانی محسوب می شود.


وی ادامه داد: ظرفیت نهادی و سازمانی ایران مطلوب است و در وزارت بهداشت ایران هرگونه همکاری پژوهشی صورت می‌ گیرد.


دکتر جعفر حسین با بیان اینکه استحکام نظام بهداشتی ایران بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: بسیار مفتخریم که با گروه ۵ کار می کنیم این گروه سازوکار خوبی است و به گفته سازمان جهانی بهداشت می تواند به همکاری های خوبی دست یابد.


در ادامه این نشست، نمایندگان بهداشتی کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق به عنوان کشورهای عضو و کشور تاجیکستان به عنوان کشور ناظر، نیز به بحث و تبادل نظر درخصوص مباحث مربوط به خون و فرآورده های خونی پرداخته و بر لزوم همکاری و تعامل کشورهای عضو گروه ۵ در حوزه بهداشت و انتقال تجربیات و ظرفیت های کشورها به یکدیگر، تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha