ایران، ذخایر خون خود را در دوران کرونا پایدار نگاه داشت

وزیر بهداشت با اشاره به جمعیت 400 میلیون نفری کشورهای عضو گروه G5 از بررسی چالش های منطقه در زمینه طب انتقال خون و ارائه راهکارها و پیشنهادها جهت رفع مشکلات با ایجاد شبکه و همکاری منطقه ای خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر بهرام عین اللهی در نخستین نشست مدیران سازمان های انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ و بیست و پنجمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو گروه ۵ در حوزه سلامت، ضمن تسلیت به کشور های دوست و برادرمان سوریه و ترکیه در پی رخداد زمین لرزه اظهار داشت: منطقه ای که ما در آن به سر می بریم، منطقه ای حادثه خیز و نیاز است که در مقابله با این حوادث و بلایا، همیشه آمادگی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: سازمان انتقال خون ایران بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزیران بهداشت کشورهای عضو گروه ۵ در مردادماه سال جاری در قاهره، میزبانی اولین نشستهای تخصصی مدیران ارشد بخش سلامت در برنامه کاری چهارسال آینده گروه ۵ را در حوزه طب انتقال خون عهده دار شده است و امیدوارم بحث ها و تبادل نظرها در طی این نشست نتایج ثمربخشی برای شرکت کنندگان و مدیران نظام سلامت کشورهای عضو گروه ۵ به همراه داشته باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن ذخایر خون سالم، کافی و خدمات ملی انتقال خون، بخش مهم و اساسی در نظام های بهداشتی هر کشور است، تصریح کرد: قطعنامه های متعدد سازمان جهانی بهداشت از کشورهای عضو می‌ خواهد تا اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی را که زیر بنای تأمین محصولات خون سالم و کافی است، ترویج کنند.

دکتر عین اللهی گفت: نیاز به خون سالم به ویژه برای کشورهای عضو G5 شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی نزدیک به 400 میلیون نفر بسیار حیاتی است، چراکه این کشورها محل وقوع بلایای طبیعی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود یک سوم از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که عضو گروه ۵ نیز هستند، هنوز دسترسی به خون کافی برای رفع نیازهای بیماران به انتقال خون را ندارند و متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده و نقص ایمنی در این کشورها همچنان فاقد دسترسی به محصولات دارویی مشتق از پلاسما بوده و یا دسترسی آنها به این محصولات محدود است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در برنامه این اجلاس با رویکردی تعاملی و کاربردی، سعی بر این داریم که مهمترین چالشهای منطقه را در قالب چهار مبحث علمی با بحثهای گروهی مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت بتوانیم مجموعه ای از راهکارها و پیشنهادها را جهت رفع مشکلات اساسی کشوهای عضو ارائه دهیم و ظرفیت های موجود را برای ایجاد شبکه و همکاری منطقه ای شناسایی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: خوشبختانه سازمان انتقال خون ایران در طی سالهای اخیر با ادامه روند دائمی رو به جلو خود به موفقیت ها و دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است.

وی افزود: در زمان همه گیری بیماری کرونا، سازمان انتقال خون توانست ذخایر خونی خود را با حمایت اهدا کنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی تا حد زیادی پایدار نگاه دارد.

ایران، کمترین کاهش ذخایر خونی در دوران کرونا را داشت

دکتر عین اللهی با اشاره به آمار جهانی کاهش ذخایر خونی، یادآور شد: طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت میانگین نرخ کاهش ذخایر خونی در جهان در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد گزارش شده، درصورتی که خوشبختانه این کاهش در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سال قبل از شروع همه گیری کرونا در حدود هشت درصد بوده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اجلاس به آغازگر اقدامات عملی برای کشورهای عضو گروه 5 تبدیل شده و بتواند راه حل های ضروری برای غلبه بر چالش‌های اصلی انتقال خون را شناسایی و در رفع مشکلات راهکار ارائه کرده و در نهایت موفق به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی بیمارانی شود که برای درمان خود به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha