پیشگیری از بالغ بر ١۵۰۰ سقط جنین سالم در مراکز نفس کشور

از زمان راه‌اندازی مراکز نفس در سطح کشور بیش از ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقط جنین سالم شده است و میزان موفقیت هم از ۴۰ به ٩۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،مدیر مرکز نفس خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت‌های مرکز نفس از اردیبهشت ماه سال ١۴۰۰ آغاز شده و تاکنون که ٢۰ ماه از زمان فعالیت می‌گذرد بالغ بر ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقط در سراسر کشور داشتیم.

تکتم زاده احمد تصریح کرد: از مجموع بیش از ١۵۰۰ مورد پیشگیری از سقطی که از زمان راه‌اندازی مراکز نفس در سطح کشور داشتیم ٩٩٨ مورد آن در خراسان رضوی بوده و از این میزان نیز ۴٩٨ مورد آن در مشهد بوده است.

دبیر قرارگاه کشوری نفس ادامه داد: همچنین باید اشاره کنیم که امسال میزان اثرپذیری‌های مشاوران مراکز نفس به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و از ۴۰ به ٩۰ درصد افزایش یافته است، در سال گذشته از هر ١۰ مورد ۴ مورد از سقط منصرف می‌شدند و اکنون این عدد به ٩ مورد رسیده است.

زاده‌احمد با بیان اینکه در میان موارد مراجعه کننده بیش از ۵ مورد آنان اتباع بودند که این گروه هم همانند مادران باردار ایرانی تحت پوشش خدمات کامل و رایگان قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: همچنین موارد چند قلوی پیشگیری شده از سقط هم ٣ مورد بوده که شامل یک ۴ قلو در مشهد و یک ٢ قلو در نیشابور و یک ٣ قلو در درگز بوده است.

دبیر قرارگاه کشوری نفس با تأکید بر اینکه مشهد و خراسان رضوی نخستین شهر و استانی بود که اقدام به تأسیس مرکز نفس کرد و در ادامه این مرکز یاری‌گر تمامی نقاط کشور بود تا مرکز نفس در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شود، گفت: هم‌اکنون مرکز نفس در ٢٩ کشور فعال است در تازه‌ترین اقدام صورت گرفته افتتاح مرکز نفس لرستان را داشتیم و به دنبال آن هستیم تا که مراکز نفس در استان‌های البرز و چهارومحال بختیاری هم راه‌اندازی شود.

زاده‌احمد با ذکر این نکته که ما در جهت افزایش مراکز نفس در خراسان رضوی هم اقداماتی را صورت داده‌ایم، تأکید کرد: هم‌اکنون این مرکز به جز مشهد در ١٧ شهر نیشابور، سبزوار، جغتای، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن، فیض‌آباد، تربت حیدریه، فریمان، تربت جام، تایباد، گناباد، بجستان، گلبهار، چناران و قوچان دایر شده است و این عدد با مرکز مشهد به ١٨ مرکز در سطح استان می‌رسد.

وی بیان کرد: این مراکز در ٣ حوزه شناسایی، حمایت و فرهنگ سازی فعال هستند که در حوزه شناسایی معرفی مرکز را به معاونت درمان و کادر پزشکی، ماماها درمانگاه‌ها، در حوزه حمایت خدمات مشاوره‌ای به مادرانی که سقط فرزند سالم را دارند داریم و عمده موارد به عدم تمایل به فرزندآوری، مسائل مالی و بارداری در دوران عقد بوده است و در حوزه فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها آگاه سازی جامعه را داریم و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای عموم مادران به خصوص مادران باردار داریم.

دبیر قرارگاه کشوری نفس افزود: همچنین در نظر داریم تا کلاس‌ ضمن خدمت در کادر بهداشت مراکز بهداشتی و مربیان بهداشت مدارس با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه و آموزش و پرورش داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha