١۰ تا ١۵ درصد کودکان خراسان رضوی با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آمارهای به ثبت رسیده در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته ١۰ تا ١۵ درصد کودکان خراسان رضوی با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بهاره ایمانی اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی در کودکان نوعی بیماری جدی و تهدید کننده است که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اضافه وزن در این گروه سنی آنها را به سمت داشتن بیماری‌های خطرناک در بزرگسالی سوق می‌دهد و از جمله بیماری‌های جدی و خطرناک می‌توان به فشارخون، دیابت، قلب و عروق، کیسه صفرا و مشکلات استخوانی اشاره کرد، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که چاقی در کودکان می‌تواند منجر به بیماری‌های سلامت روان از جمله افسردگی و عدم اعتماد به نفس هم بشود.

چاقی کودکان به عنوان بمب ساعتی و معضل قرن ٢١ بوده است

وی تصریح کرد: چاقی کودکان به عنوان بمب ساعتی و معضل قرن ٢١ بوده و در مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، کودکانی که تحت پوشش مراکز بهداشتی خراسان رضوی هستند برعکس تصور اکثر مادران به جای کم وزنی و لاغری با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طبق آمارهای به ثبت رسیده ١۰ تا ١۵ درصد کودکان خراسان رضوی با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در خصوص چاقی و اضافه وزن در گروه سنی یک تا ۵ سال انجام شد ونتایج حاصله آمارها نشان دهنده آن است که اضافه وزن و چاقی در بچه‌ها رو به افزایش بوده و باید آموزش‌های لازم به آنان داده شود تا در سنین بزرگسالی دچار بیماری‌های فشارخون، دیابت، قلب و عروق، کیسه صفرا و مشکلات استخوانی نشوند.

دکتر ایمانی با ذکر این نکته که سبک زندگی یکی از عوامل تعیین کننده سلامتی هر فردی به خصوص کودکان است، تأکید کرد: فعالیت کم روزانه و مصرف کالری زیاد از طریق غذا و نوشیدنی از مهمترین عوامل در چاقی کودکان هستند و معتقدیم که یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در کودکان تغییر سبک زندگی و عادات غذایی سالم تمام اعضای خانواده است، زیرا درمان به‌موقع و جلوگیری از اضافه وزن، از بروز مشکلات جسمی و روحی کودک شما،هم در زمان حال و هم در آینده جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: خوردن منظم غذاهای پرکالری، مانند فست فود و تنقلات (چیپس و پفک) از عواملی هستند که باعث اضافه وزن در کودکان می‌شوند و در کنار آن باید اشاره کنیم که مصرف آب نبات و دسرها، نوشیدنی‌های شیرین (نوشابه و آب میوه صنعتی) همگی خوراکی‌های مورد علاقه کودکان هستند که علاوه بر اضافه وزن، سلامت جسمی کودکان را نیز به خطر می‌اندازند.

والدین بچه‌ها را وادار به غذاخوردن و مصرف خودسرانه مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نکنند

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: توصیه به والدین این است که از سنین کم کودکان را وادار به غذاخوردن نکنند و توصیه به مصرف خودسرانه مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نداشته باشند و اصول تغذیه صحیح را از سنین کودکی به بچه‌ها آموزش دهند.

مدارس یکی از بهترین مکان‌ها جهت آموزش تغذیه سالم به بچه‌ها است

دکتر ایمانی با تأکید بر اینکه مدارس یکی از بهترین مکان‌ها جهت آموزش تغذیه سالم به بچه‌ها است، گفت: در مدارس معلمان می‌توانند در قالب بازی‌های مختلف تغذیه صحیح را به دانش‌آموزان آموزش دهند و بوفه مدرسه هم می‌تواند ضمن عدم توزیع و عرضه خوراکی‌ها و غذاهای ناسالم و آب میوه‌های حاوی شکر زیاد و همچنین چیپس و پفک، توزیع و عرضه غذاهای مفید مانند عدسی، خوراک لوبیا، و ساندویچ سالم مانند پنیر و گردو و سبزی را داشته باشد.

وی افزود: کودکی دورانی است که اکثر رفتارهای درست و غلط در این دوره شکل می‌گیرد، پس سعی کنید برای کودک خود یک الگوی خوب باشید؛ همچنین سعی کنید عادات غذایی و سبک زندگی سالم را به کودک خود یاد دهید تا کودکتان با مشکلی مانند اضافه وزن روبه‌رو نشود، چون اضافه وزن می‌تواند محرک اصلی بیشتر مشکلات جسمی و عاطفی در زندگی آینده کودکان باشد و زندگی او را مختل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha